Mogen docenten op je scherm meekijken?

Als ik in een lokaal zit dan komt mijn docent wel eens langs gelopen en gaat dan achter mij mijn hele computer scherm bekijken, of ik wel aan het werk ben enzo... Maar ik vraag me af of dat dit eigenlijk wel mag. Want stel je bent iets aan het opzoeken voor prive zaken dan hoeven docenten dit niet te zien. Of als ik Whatssap open heb staan, dan mogen ze toch ook niet al mijn berichtjes lezen?
Dankjewel voor antwoorden!

Toegevoegd op 17 februari 2020 18:40: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja je docent mag tijdens de schoollessen met je mee kijken of je wel aan je werk bent en niet bezig bent met andere dingen dan je school opdrachten.

Op de meeste scholen geldt dat jij je tijdens de les niet met privé zaken bezig mag houden (tenzij anders besproken met de betreffende leraar) Jij dient je tijdens op school aan de regels te houden en een leraar mag dat controleren. Als jij privé-zaken aan het opzoeken bent mag de leraar jou dus terecht corrigeren. Tijdens de pauzes zijn de regels soms wat ruimer en mag je wel privé-zaken afhandelen. In dat geval dient je leraar je privacy te respecteren.

Eerst even een antwoord op de opmerking of een docent mag meekijken als de whattsapp open staat. Neen niet al je berichtjes mag de docent plotseling lezen, maar zeker wel een berichtje dat open en bloot op de whatssapp getoond wordt. Dat bericht is aan de openbaarheid prijsgegeven. De enige ruimte die de wet geeft om alle berichtjes te lezen is dat een school bij een concrete verdenking –op basis van een door de MR goedgekeurd schoolreglement o.i.d. –de leerling om inzage in diens telefoon ‘vraagt’, en bij weigering diens ouders contacteert. De praktijk heeft uitgewezen dat bij grensoverschrijdende filmpjes die worden gedeeld op school, er meestal wel (niet-betrokken) leerlingen zijn die het filmpje best aan de docent of directie willen laten zien. Als er geen medewerking wordt verleend, kan er altijd nog contact worden opgenomen met de politie. Overigens geldt er een andere regeling voor het controleren van computers of tablets tijdens de lessen. Docenten hebben dan wel een reden om bijvoorbeeld tijdens de les of tijdens een toets preventief te controleren (meekijken op het scherm) of een leerling tijdens de lessen aan het spieken’ is in andere software die er niet op hoort te staan. (Is maar een van de vele voorbeelden). Op laptops van de school is software geïnstalleerd waarmee docenten mee kunnen kijken naar wat leerlingen doen. Dit geldt ook als leerlingen bijvoorbeeld hun e-mail bekijken. Als de laptop van school is, mag de school –binnen de wettelijke grenzen -voorwaarden verbinden aan dat gebruik. Je kunt je afvragen of je met die laptop überhaupt privéberichten of privézaken mag afhandelen tijdens de lessen. Onverstandig is het in ieder geval, tijdens de lessen is het de bedoeling dat je bij de les blijft. https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/Sociale_veiligheid_op_school_en_internet.pdf

Toegevoegd op 17 februari 2020 14:46: bron
Bronnen:
https://maken.wikiwijs.nl/userfiles/01948e...
https://www.hetperron.nl/wp-content/upload...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100