Bij het bedrijf waar ik werk moet eenieder die naar binnen wil zich identificeren. Hoe zit dit bij toezichthouders en opsporingsambtenaren?

Moet een toezichthouder of een opsporingsambtenaar toegelaten worden als hij zich legitimeert, of mag er gewoon om een identiteitsbewijs worden gevraagd?
Hierbij gaat de vrager er van uit dat er geen strafbare of laakbare situatie is. Men komt voor overleg of bezoek langs.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Als hij zich legitimeert als toezichthouder heeft hij zich ook geidentificeerd?
Amadea
8 jaar geleden
Je legitimeren is toch precies hetzelfde als je identiteitsbewijs tonen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe zijn identificeren en legitimeren twee verschillende dingen:
Identificatie draait om wie men is, legitimatie draait om wat men is en welke juridische hoedanigheid men heeft. Nu kan het evenwel zo zijn dat de gegevens op een legitimatiebewijs zodanig zijn dat de identiteit van iemand kan worden vastgesteld, maar dat hoeft niet, de nationaliteit staat er over het algemeen niet op.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Als het goed is, is er binnen het bedrijf een procedure omtrent bepaalde bezoekers (invallen belastingsdienst e.d. meestal moet er eerst gebeld worden met de eindverantwoordelijke (facilitair manager o.i.d.).

Antwoorden (1)

Indien het bedrijf om identificatie vraagt, zal iedereen zich moeten identificeren, dus ook een BOA of beveiliger komt niet binnen op alleen een legitimatiebewijs.

Legitimeren betekent dat je hiermee bewijst dat je iets mag, het is dus legitiem om een proces verbaal uit te schrijven als je je BOA papieren hebt behaald en een legitimatie-pas kunt tonen, als bewijs. Ook een rijbewijs is bijv. het bewijs dat het legitiem is om hiermee een auto te besturen en is dus een legitimatiebewijs.

Een identificatiebewijs bewijst echter wie je bent, zoals een paspoort bijv. Dat is een Rijksdocument en wordt uitgegeven na grondige toetsing (als je het bijv. vaker kwijtraakt).

In Nederland is het rijbewijs ook toegevoegd aan de 'identificatiepapieren', omdat iedereen die auto rijdt, toch al een rijbewijs bij zich moet hebben. Ook hiervoor geldt dat het een Rijksdocument is en na grondige toetsing wordt uitgegeven. In het buitenland is het echter meestal niet voldoende om alleen het rijbewijs te laten zien.

Een BOA of beveiliger zal dus meestal ook kunnen volstaan met het tonen van zijn rijbewijs, als hij geen ID-pasje of paspoort bij zich heeft. Wil hij werkzaamheden uitvoeren die zijn legitimatie vereisen, dan zal hij ook zijn legitimatiepas moeten kunnen tonen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij nader inzien kom ik er toch even op terug.....een BOA of beveiliger zal ook met zijn legitimatie pas wel binnen gelaten worden. Op de voorkant staat immers ook wie hij is en zijn geboortedatum. Ook staat het bedrijf waarvoor hij werkzaam is erbij en , nog het belangrijkste, achterop staat het stempel van bijv. de marechaussee of andere politiedienst, die hem uitvoerig hebben gescreend, alvorens de pas werd uitgegeven. Bij twijfel kan dan ook altijd bij het betr. bedrijf waar hij werkzaam is, kunnen worden geverifieerd of hij de persoon is waarvoor hij zich uitgeeft.
amc
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Je vergete dat het blijkbaar bedrijfsbeldi is om naar ID te vragen, maar zulk bedrijfsbeleid is altijd ondergeschikt aan wettelijke regels. Als de wet eist dat het bedrijf iemand moet binnenlaten, dan kan het bedrijfsbeleid niet meer/anders eisen.