is 5 ploegendienst passende arbeid bij werkeloosheid voor een 60+er?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Als je niet in de ww en later in de bijstand wilt komen is werk om te werken toch welkom
fisbel
10 jaar geleden
Onder welke CAO valt u?

Het beste antwoord

In de meeste CAO's is ploegendienst voor 55+ werknemers uitgesloten, dus op basis daarvan kan je stellen dat dit geen passende arbeid is.
Voordat je dit stellig verder communiceert is het wel van belang om voor de zekerheid de betreffende CAO er op na te slaan. Dat kan bij elke vakbond op de website, daar staan alle CAO's.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U bent 1 van de naar schatting een half miljoen werknemers die structureel onregelmatig werkt. Dat mag van de wet. Alleen voor de uren in het holst van de nacht (van 00.00 tot 06.00 uur) gelden enige beperkende voorschriften.
De wet kent geen verplichting extra te betalen voor een nachtdienst, maar in de cao is meestal een of andere toeslag afgesproken.

Uit onderzoek is gebleken dat het werken in ploegendiensten of andere vormen van onregelmatig werk risico’s met zich meebrengt. Niet alleen is de kans op het maken van fouten groter dan bij ‘gewoon werk’, maar je loopt ook gezondheidsrisico’s, al is de een daarvoor gevoeliger dan de ander. Door ouderen niet in ploegendienst in te roosteren of onregelmatig werk te laten doen kunnen die gezondheidsrisico’s worden beperkt. Omdat oudere werknemers vaak een langere hersteltijd hebben, staat vaak in de cao dat zij alleen op basis van vrijwilligheid 's nachts ingeroosterd mogen worden.

Kijkt u dus uw CAO erop na wat over onregelmatig werk / ploegendienst wordt gezegd.
Als de CAO geen mogelijkheden biedt voor minder of geen inroostering tijdens de nachturen kunt u met uw werkgever overleggen of er minder nachturen ingeroosterd kunnen worden. Er zijn soms werknemers die nachtdiensten helemaal niet zo vervelend vinden, niet in de laatste plaats vanwege een toeslag die in de nachtelijke uren vaak wordt gegeven.
fisbel
10 jaar geleden
Alle werk (ook dat waarvoor je te hoog bent opgeleid of dat slechter betaalt) valt volgens de uwv-regels onder het begrip 'passend' na een jaar ww. Maar als een bedrijf een cao heeft waarin staat dat je boven een bepaalde leeftijd niet in 5 ploegen mag werken, zul je daar niet worden aangenomen. Een wettelijk verbod is er niet.

Toegevoegd na 5 uur:
Uit de bron:
"WW en passend werk
Als u een WW-uitkering heeft, moet u altijd passend werk accepteren. Weigert u werk dat volgens UWV passend is? Dan kunt u een lagere uitkering krijgen. Of uw uitkering kan zelfs stoppen. Als u een passende baan heeft gevonden, moet u er alles aan doen deze te houden. Bevalt de baan niet zo goed? Blijf dan verder zoeken naar een andere baan.

Passend werk
Als u werkloos bent, probeert u natuurlijk eerst of u een baan kunt vinden op uw eigen niveau van opleiding, ervaring en loon. Is dat na een halfjaar nog niet gelukt, dan verwachten wij dat u ook solliciteert naar werk van een lager opleidingsniveau of werk dat minder betaalt. Ook een baan waarvoor u meer moet reizen kan dan passend zijn.

Bent u op of na 1 juli 2008 werkloos geworden en heeft u na 1 jaar nog geen baan gevonden? Dan zijn alle banen passend, zelfs als het loon lager is dan uw WW-uitkering. Misschien kan UWV dat verschil aanvullen. Meer hierover leest u op Inkomstenaftrek.
De adviseur werk kan u na een jaar ook een baan aanbieden. Deze baan geldt altijd als passend werk.
Weigert u een passende baan? Dan krijgt u een lagere uitkering of zelfs helemaal geen uitkering meer.

Tijdelijk werk is ook passend werk
U kunt ook op tijdelijk werk solliciteren. Krijgt u een tijdelijke baan aangeboden via UWV of een uitzendbureau? Dan moet u deze baan accepteren als het voor u passend werk is. (...)

Welke reistijd is passend?
In het eerste halfjaar dat u een WW-uitkering ontvangt, hoeft u alleen op banen te solliciteren met een reistijd van maximaal 2 uur per dag. Heeft u na een halfjaar geen nieuwe baan gevonden? Dan gaat de reistijd omhoog naar maximaal 3 uur per dag. Was u in uw oude baan al gewend om langer dan 2 of 3 uur te reizen? Dan verwachten wij dat u die langere reistijd ook in een nieuwe baan geen bezwaar vindt. Bent u al lange tijd werkloos en kunt u een baan in een andere regio krijgen? Dan moet u die baan meestal accepteren. Zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen"
Computoon