Welk niveau heb je nodig om een douane opleiding te volgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
16.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Er is blijkbaar niet één douane opleiding. Zie hier voor vacatures/info belastingdienst (waar de douane onder valt): https://werken.belastingdienst.nl/vakgebieden/douane
Wat wil je bij de douane doen, wat stel je je daar bij voor?

Antwoorden (2)

De douane kent verschillende functies op verschillende niveaus. De gemiddelde douaneambtenaar zal in een administratieve, controlerende functie terechtkomen waardoor een juridische, economische of administratieve opleiding het meest van toepassing lijkt. Een HAVO profiel Economie en Maatschappij lijkt dan voor de hand liggend, gevolgd door een hbo studie op juridisch, economisch of administratief gebied.

Maar stel jij je voor dat je in een haven in een uniform van de douane vrachten gaat controleren, dan is een MBO3-opleiding voldoende.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min niet van mij, maar jammer niet gemotiveerd
Als werknemer (douanier) bij de douane houdt je toezicht op de invoer, doorvoeren uitvoer van goederen in Nederland. De Douane is een handhavingsdienst, stelt de verschuldigde douanerechten en accijnzen vast en heft en int deze. De geïnde bedragen worden afgedragen aan de Nederlandse schatkist en de EU.
De Douane zorgt er ook voor dat de samenleving zo goed mogelijk wordt beschermd tegen onveilige en ongewenste goederen.
Hoe word je een Douanier?
Dat kan al in een functie op VMBO-niveau in de functie van douanetechnisch medewerker waarbij je administratieve maar ook fysieke controles uitvoert.
Als je bij douane werkt zijn er vier werkprocessen te onderscheiden:
- de behandeling van aangiftes
- het uitvoeren van controles
- risico beheersing
- klantbehandeling
De douane kent om deze werkprocessen uit te kunnen voeren verschillende werkniveaus, variërend van VMBO tot HBO en universitair.
Op VMBO niveau is er namelijk de douantechnisch medewerker
Op MBO niveau ben je vooral bezig met klantbehandeling, risicobeheersing en de administratieve controles.
Op de HBO functies en de WO functies zal je verantwoordelijkheid steeds meer toenemen en zul je waarschijnlijk ook meer managementfuncties uitvoeren.
Er zijn dus verschillende soorten stromingen van opleidingen die je kunt volgen om douanebeambte te worden. Het is aan jouw de keus hoe een hoge douanier je wilt en kunt worden en welke opleidingsniveau voor jouw reëel is.
De vooropleiding alleen is niet voldoende. Het is ook belangrijk dat je goed sociaal onderlegd bent. Je zult tijdens je werk als douanier veel contact hebben met je collega’s omdat je in veel situaties moet samenwerken en het contact tussen de douanier en de klanten zo soepel mogelijk verloopt.
Medewerkers van de Douane dragen niet altijd uniformen, maar douaniers bij de paspoortcontrole op Eindhoven Airport of bij grensovergangen zoals Hazeldonk wel. Mensen die 'achter de schermen' werken bij de Douane, dragen geen uniform.
Ga je dus als medewerker Douane aan de slag binnen het fysiek toezicht, dan heb je minstens een vmbo-gl, vmbo-tl of mbo 3-diploma.
@Ajai1234, Bedoel je letterlijk alleen een douaneopleiding volgen: daarvoor is geen speciale opleiding vereist. Maar om kans van slagen te hebben is niveau MBO-3 wel gewenst en zo snel mogelijk een baan als (assistent) declarant.
Zie verder bij reactie, Douane gaat honderden nieuwe mensen aannemen vanaf febr 2018
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Douane gaat honderden nieuwe mensen aannemen (bericht van febr. 2018) voor als de Brexit toch nog een feit is geworden.Douane gaat honderden nieuwe mensen aannemen (bericht van febr. 2018) voor als de Brexit toch nog een feit is geworden en Nederland een nieuwe buitengrens krijgt.
Het gaat dan om een geüniformeerde baan in de haven. Douaniers controleren de in- en uitvoer van de miljoenen tonnen aan goederen die Nederland in en uit gaan. Waar nodig heffen en innen ze belastingen of stoppen ze goederen die het land niet in mogen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/artikel/3860186/werk-douane-gaat-honderden-nieuwe-mensen-aannemen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een LBO C niveau en ben in de Administratieve richting. Is het toch mogelijk dat ik in aanmerking kan komen voor de Dauane opleiding met me LBO C niveau?