ik zit in 4 havo en ik wil 5 havo op een andere school volgen kan dat?

hoe zit het met de vakken die ik nu volg. De school waar ik heen wil heeft geen frans moet ik dan een ander vak volgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Erna55
5 jaar geleden
Je zult een alternatief vak voor je diploma moeten volgen. Dat vak zul je moeten inhalen tot het niveau van Havo 5 .
MarBet
5 jaar geleden
Soms is er geen andere mogelijkheid, bijvoorbeeld door verhuizen. Dus er zijn mogelijkheden, maar het kan wel lastig voor je worden. Behalve dat bepaalde vakken dus niet op je nieuwe school worden aangeboden en je wel voldoende vakken moet volgen om je diploma te kunnen halen, kan het ook nog zijn dat het lesprogramma en de lesmethode anders is. Daardoor zou het zomaar zo kunnen zijn dat bepaalde onderdelen die jij in havo 5 zou krijgen op je huidige school, op je nieuwe school al in havo4 behandeld zijn. Dus echt handig is het niet, maar of het mogelijk is zul je met je nieuwe school moeten afstemmen...

Antwoorden (1)

Beste ouissam,
Het is niet zo handig om in de bovenbouw over te stappen naar een andere school. Er is zelfs grote kans dat je geweigerd wordt. Dat is niet voor niets:
- Omdat de andere school geen Frans heeft, moet je een heel vak in die plaats gaan nemen en daarvoor de hele 4e klas inhalen. Dat is veel werk en ook lastig te regelen door de school. Daarom nemen ze liever geen nieuwe leerlingen aan in de bb havo.
- Een andere school betekent ook een ander pta. Dat wil zeggen dat de cijfers die je gehaald hebt in 4 havo die meetellen voor je SE-gemiddeldes, omgezet moeten worden naar het pta van je nieuwe school. Mijn ervaring is dat dit erg veel gedoe met zich meebrengt en ook om deze reden willen scholen geen nieuwe leerlingen.
- Ik weet niet wat je reden is om van school te willen wisselen, maar ik denk dat het het beste is om op je oude school te blijven. Zet nog een half jaartje door en je bent ervan af!
- Bovendien zul je trouwens ook veel stof moeten inhalen, omdat scholen verschillende methodes gebruiken.
Toegevoegd op 11 mei 2018 21:54: tekst