heb ik als 20 jarige recht op een wwb uitkering als ik elke week 10-15 uur werk onder een 0 uren contract?

Ik heb een horeca diploma maar word niet volledig betaald zo verdien ik dus niet heel erg veel en werk slechts 10 tot 15 uur terwijl ik een 0 uren contract heb maar heb ik nu wel recht op een wwb uitkering?

Toegevoegd na 59 seconden:
De 10-15 uur is per week niet per maand

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Om een wwb uitkering te krijgen moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden. Deze informatie kun je krijgen bij het uwv.
Hoogte en of je een uitkering krijgt kan afhangen van: In of uitwonend bij ouders, leeftijd, arbeidsverleden ed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theorie: ja. Bijstand moet worden aangevraagd via het UWV maar de gemeente bepaalt of je het krijgt, die voert de bijstandswet uit.
De bijstand is echt een vangnet voor noodgevallen, als je bijv. op geen enkele andere uitkering recht hebt.

Vanaf 2015 wordt de hoogte van de bijstand beinvloed door het aantal mensen met wie je in een huis woont. Er is ook een vermogenstoets. Je moet je inschrijven bij een uitzendbureau, alles doen om aan het werk te komen, verplicht meewerken aan alle maatregelen van de gemeente die dat tot doel hebben en max. 3 uur per dag willen reizen om te gaan werken. Er zijn nog meer regels.
Computoon
9 jaar geleden
Je zou recht kunnen hebben op een aanvulling vanuit de Bijstand, maar daar zitten heel wat voorwaarden aan. De kans is groot dat je er uiteindelijk niet voor in aanmerking komt.

Om te beginnen heb je als 20-jarige nog geen recht op volledige Bijstand. Je ouders zijn volgens de wet verantwoordelijk voor je levensonderhoud tot je 21 bent. Een 20-jarige kan hooguit recht hebben op de voor jongeren geldende norm van 223,14 euro per maand (bron 1). Verdien je minder dan dat, dan zou je recht kunnen hebben op een aanvulling tot die 223 euro. Alleen als je ouders vrijwel geen inkomen hebben of je geen beroep kunt doen op je ouders omdat jullie relatie ernstig verstoord is of zij zijn overleden, kun je eventueel als 20-jarige tijdelijk een extra uitkering krijgen in de vorm van Bijzondere Bijstand.

In alle andere gevallen geldt voor mensen onder de 21 dat zij alleen recht hebben op (aanvulling tot) die 223,14 euro. Waarschijnlijk zit jij daar al boven en dan heb je dus geen recht op een uitkering. Maar ook voor jongeren boven de 21 maar jonger dan 27 jaar geldt dat zij in principe moeten werken of studeren en wordt studiefinanciering als voorliggende voorziening gezien. Dus als je nog recht zou hebben op studiefinanciering, moet je gaan studeren en krijg je geen Bijstand. Datzelfde geldt als je nog mag lenen. En als je boven de vermogensgrens zit van 5850 euro voor een alleenstaande, moet je dat eerst aanspreken.

Mocht je wel recht hebben (of vanaf je 21e krijgen) op Bijstand, dan zijn daarop de regels en voorwaarden van toepassing die in beginsel gelden voor iedereen die Bijstand ontvangt: je moet fulltime beschikbaar zijn voor werk, zoveel mogelijk solliciteren mag geen werk weigeren dat je krijgt aangeboden. De gemeente kan je ook verplichten tot het volgen van een sollicitatietraining of je één je vragen een tegenprestatie te leveren voor je uitkering. In sommige gemeentes bestaan zogeheten "Work First" projecten, waarbij mensen in de Bijstand fulltime productie- of ander werk moeten doen of anders hun uitkering verliezen.

Als je enigszins kunt voorkomen dat je een beroep moet doen op die Bijstand, dan is dat veel prettiger natuurlijk. Maar als je ondanks je beste inspanningen echt niets vinden waarmee je minimaal het sociaal minimum kunt verdienen, heb je helaas weinig keus.

Als je niet meer kúnt werken door een handicap of ziekte, dan ligt het anders. In bepaalde gevallen kun je dan in aanmerking komen voor een andere uitkering (Wajong).