Mag je Engels op een hogere school niveau doen als je dit vak heel goed beheerst?

Ik sta gemiddeld een 9.5 op Engels en ik zou graag wat meer uitdaging willen bij dit vak.
Ik doe VMBO KB en mijn gewenste niveau voor dit vak is VWO.
Denken jullie dat dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, dat is wettelijk mogelijk. Beter gezegd: het is mogelijk in een bepaald vak op hoger niveau examen te doen, zie de bron. Er zijn maar weinig leerlingen die dat doen. Dat zal ermee te maken hebben dat de school die mogelijkheid wel moet bieden.

Om les te mogen geven op VWO-niveau (bovenbouw) moet een leraar een eerstegraads bevoegdheid hebben. Op het VMBO zullen vooral tweedegraders werken, tenzij het VMBO deel uitmaakt van een scholengemeenschap die ook een VWO-afdeling heeft. Kortom: wettelijk mag het, praktisch zijn er problemen te verwachten. Vraag op school wat mogelijk is.

Bedenk wel dat Engels op VWO-niveau veel meer stof omvat, waaronder het lezen van Engelse literaire werken en een stuk moeilijker is.
Toegevoegd op 21 december 2019 15:30: bron
Computoon