Welke mbo opleiding moet je doen om boekhouder te worden?

Ik wil boekhouder worden alleen welke mbo niveau 4 opleiding moet ik hiervoor volgen?
want je hebt bedrijfsadministratie, junior assistent accountant etc alleen ik kan nergens vinden welke je moet doen om boekhouder te worden.
of is boekhouder hbo niveau?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Boekhouden is werk op mbo-niveau. Als je er verder in door wil gaan (bijv. de accountants- of controllerskant op) moet je een hbo-opleiding gaan volgen.

Als je je wil bezighouden met het boekhoudkundig handwerk, gewoon bij een bedrijf, dan volg je de richting bedrijfsadministratie. Met dingen als het inboeken van inkoopfacturen, orders boeken op facturen, grootboek, boeken journaalposten, reserveringen en vrijvallen boeken, maandafsluitingen, balansdossiers bijwerken, kassen en banken boeken, het verwerken van de salarisadministratie in de financiele administratie, declaraties verwerken, rekening-courantverhoudingen bijwerken, achterstallige debiteuren aanmanen, enz. enz. Een financiële administratie van een handelsonderneming is heel anders dan die van een productiebedrijf dus het soort boekingen ook. Al bestaat het boekhoudkundig systeem "dubbel boekhouden" al sinds de 14e eeuw.

Het werk van een accountant is o.a. het controleren van een financiële administratie en de jaarrekening samenstellen en daar een verklaring voor afgeven. En de assistent helpt bij deeltaken. Maar er zijn ook zelfstandigen die hun administratie laten doen door een accountantskantoor en dan is de assistent in feite een gewone boekhouder maar dan voor verschillende bedrijven.

Die functietitels zeggen ook niet alles.

Er is veel geautomatiseerd op het gebied van bedrijfsadministraties. Mijn advies is dan ook om naar het hbo te gaan als je klaar bent.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ vooral ook voor de laatste zin: geautomatiseerde bedrijfsadministratie. De mbo-functies verdwijnen hierdoor als sneeuw voor de zon. Sommige grote bedrijven zijn al volledig geautomatiseerd. Inderdaad een verstandige keuze om na je mbo een hbo-opleiding te volgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
oke bedankt voor je reactie!
ik zat er ook al overna te denken om een b2hbo economische richting te doen en daarna bedrijfseconomie op het hbo te doen ofzoiets.
nu heb ik wel een beetje een beeld bij wat de opties zijn hartstikke bedankt!