Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen de opleidingen WO-Rechten en HBO-Rechten?

Hoi allemaal! Ik weet dat je voor WO-Rechten VWO (wat ik doe) of Gymnasium gedaan moet hebben, maar er zijn geen open dagen meer waar ik deze opleiding (WO-Rechten) kan bezoeken. Echter is er nog wel eentje met een voorlichting van de opleiding HBO-Rechten. Nu vroeg ik me af, wat nou eigenlijk het verschil is tussen deze twee opleidingen. Wat kan je bijvoorbeeld met een opleiding WO-Rechten wel worden, wat je niet met een opleiding HBO-Rechten kan worden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Na een universitaire opleiding kun je als jurist carrière maken bij een advocaten- of notariskantoor, een juridisch adviesbureau of als bedrijfsjurist. Je kunt ook kiezen voor een functie bij de overheid als rechter of als officier van justitie, als wetgevingsjurist of beleidsmedewerker bij een ministerie of een andere overheidsdienst.

Na een hbo-opleiding ben je nog geen advocaat of rechter, maar word je opgeleid om een advocaat, rechter en officier van justitie te ondersteunen.
Bijvoorbeeld als gerechtssecretaris bij een rechtbank, als juridisch medewerker bij de overheid, als juridisch consultant bij een advocatenkantoor of als projectleider bij het Openbaar Ministerie. De meeste afgestudeerden hbo-ers komen echter in ondersteunende of adviserende functies binnen het bedrijfsleven, bij verzekeraars of gemeenten terecht.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Voor de duidelijkheid; met (alleen) hbo recht kun je GEEN rechter, advocaat of officier van justitie worden. Daarvoor moet je naar de universiteit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding