Hoe krijg ik mijn huiswerk af?

Ik volg een deeltijdopleiding naast mijn baan, en ik krijg nooit mijn huiswerk af, terwijl ik elke vrije minuut eraan besteed. Doe ik iets fout? Doordat ik alleen maar aan mijn huiswerk zit, komt er niks meer van mijn huishouden en hobby's terecht. Niet fijn. Tips?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik ga 1 dag in de week naar school en 4 dagen werken.

Toegevoegd na 1 dag:
Update: net gesprek gehad met begeleider. Die zei, dat ik de lat veeeel te hoog leg. En ze zei: een 8 is ook goed hoor, een 10 hoeft niet.

9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn tip: Maak zoveel mogelijk af op school! Dan houd je thuis ook meer vrijetijd maar ook meer tijd voor bijv toetsen leren over.
Snuffel
9 jaar geleden
Het probleem is, ik ga maar 1 dag per week naar school, de rest werken. En die ene dag is helemaal gevuld met lessen. Maar het is wel een goed idee.
tinus1969
9 jaar geleden
Hoeveel tijd besteed je daadwerkelijk aan huiswerk? Wat voor opleiding doe je? Wat voor huiswerk is het?
Snuffel
9 jaar geleden
Ik doe de lerarenopleiding Nederlands. Denk aan tig jeugdboeken lezen. Vakken als zinsontleding en spelling (veel dieper dan op de middelbare school), onderwijskunde. Aantal uur heb ik nog niet bijgehouden, maar officieel moet ik er 20 uur aan besteden, waarvan ongeveer 7 uur college volgen. Maar ik werk dus 4 dagen en ga 1 dag naar school. (+ sociale verplichtingen, en huishouden en hobbies, waar niet al te veel meer van komt).

Antwoorden (5)

Slimmer met de planning omgaan. Maak een planning wanneer je huiswerk wil doen en wanneer je vrijetijdsbesteding wil doen.

Vaak is de huiswerk tijdsgebonden en dat wil zeggen dat je niet te lang hier hoeft besteden. Meestal maximaal 4 uur per dag en minimaal 1 uur.

Als er problemen of moeilijkheden zijn die tijdrovend zijn, dan kun je het beste een hulp vragen, bijvoorbeeld bij je klasgenoot, je leraar of zelfs je ouder (als je ouder slim genoeg is om je huiswerk te helpen). Met die hulp kan je je huiswerk sneller klaar hebben, want je begrijpt hierdoor beter.

Hier heb je 3 goede tips van mij: slimmer plannen, tijdsgebonden en hulp vragen.

Toegevoegd na 13 uur:
Nog één tip, gezien dat je maar 1 dag per week naar school gaat:
Het werk is meestal gerelateerd bij je opleiding. Bij problemen of vragen van je huiswerk kun je ook op het werk bij de ervarende behulpzame collega's vragen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Tip voor je update:
De lat op de juiste hoogte zetten, dus iets lager maar niet te laag. Maak de huiswerk rustiger af en als je denkt dat het wel een 8 of meer kan halen, dan neerleggen en gewoon inleveren bij de docent zonder na te kijken. Wanneer de huiswerk terug is en leer fouten (als die er zijn) daarvan.

Wees niet bang om fouten te maken. Je moet gewoon van je fouten houden, want je leert juist meer van fouten. Daarmee heb je ook een grotere kans bij tentamens en/of examens slagen, want je weet hoe je fouten dankzij je huiswerk kunt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1 tot 4 uur per dag voor een deeltijdopleiding lijkt me veel te veel. Ik vermoed dat de vraagsteller al lang en breed volwassen is en dat het een opleiding op HBO of universitair (WO) niveau is. In dat geval heb je meestal, hoe slim je ouders ook zijn, weinig aan omdat het meestal om specialistische vakkennis gaat en niet algemene kennis zoals op een middelbare school (als je vader/moeder chirurg is maar jij studeert natuurkunde op universitair niveau, dan kan je vader/moeder je daar echt niet bij helpen, hoor).
Wellicht doet vragensteller een mbo opleiding, in dat geval hangt het van de opleiding en de vakken af in hoeverre buitenstaanders kunnen helpen (met taaldingen kan een ouder helpen, met opdrachten over loodgieten vermoedelijk niet).
Maar verder is het geen slecht antwoord hoor ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrijwel alle docenten verwachten dat je veel aan het huiswerk (inclusief studeren) doet, het liefst tussen 1 tot 4 uur per dag. Ik kan me niet voorstellen om het huiswerk minder dan 1 uur per dag te doen. Noch bij HBO, noch bij WO. Gezien dat de vraagsteller nooit het huiswerk af kan krijgen. Dat hoeft ook niet perse te zijn, als je het maar voldoende tijd besteedt. Vaak stopt men pas na 2 uur met het huiswerk en dan morgen bij de docent ernaar vragen. Soms wel langer dan 2 uur, maar 4 uur lang is meestal echt een limiet. Dus langer dan 4 uur is onnodig en ook niet aanraden. Tijd goed besteden aan huiswerk is belangrijker dan huiswerk afmaken, want half gemaakt is beter dan niet gemaakt. Maar je hebt gelijk over ouders. Dan kan de vraagsteller de hulp vragen bij een klasgenoot of de docent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het betreft wel een deeltijdopleiding he! Vaak zijn die, dat hoeft echter niet, ook twee keer zo lang qua tijd (in elk geval bij de meeste WO studies). Dus je workload is dan 20 uur per week (i.p.v. 40), vaak onderverdeeld in 4 tot 12 uur college en de rest zelfstudie. Oftewel tussen de 8 en 16 uur voor zelftudie. 4 uur per dag, elke dag, lijkt me inefficient. M.i. is het effectiever om in blokken van bijv. 4 uur (bijv. op zondagochtend en dinsdagavond of zo iets) steeds te werken en te kijken of het binnen de tijd wel afkrijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aaabc123
Tussen 8 en 16 uur per week voor zelfstudie?
Dat is gemiddeld tussen 1 uur 8 minuten en 2 uur 17 minuten per dag. Dat is binnen de bereik van 1 tot 4 uur per dag, dus goedgekeurd!
Snuffel
9 jaar geleden
Helaas is het werk nog niet gekoppeld aan de opleiding. Ik doe een lerarenopleiding en daarnaast schoonmaakwerk (helaas) voor de thuiszorg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha, ja klopt betrapt ;)
Ik had je opmerking ook verkeerd gelezen. Overigens is 4 uur per dag te lang, dat is 28 uur + college; meestal is de studielast ruim begroot, vrijwel geen student haalt daadwerkelijk 40 (voltijd) of 20 (deeltijd). Als je 28 uur + 8 uur college nodig hebt, in totaal dus 36 uur voor iets waar 20 uur voor staat, dan gaat er iets niet goed. Mocht er 40 uur voor staan zoals bij een voltijd studie, dan zou het zelfs minder dan de voorgeschreven tijd zijn, maar aangezien het om een deeltijdstudie gaat is dat niet het geval.
4 uur per dag gemiddeld lijkt me een teken dat er mogelijk iets niet goed gaat.... Als de vragensteller daadwerkelijk meer tijd nodig heeft dan er staat voorgeschreven, dan gaat er iets niet goed.
Dan kan de studie wellicht te zwaar zijn , of aan de huis/studievaardigheid moet iets verbeterd worden (de vragensteller is wel erg perfectionistisch vermoed ik). Overigens, is de zelfstudie zowel het lezen van de stof ALS het maken van het huiswerk opgenomen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn reactie was overigens een respons op de reactie van Fugo.
Dat verschilt per opleiding natuurlijk, maar beantwoord eerst even deze tegenvraag:
Is het erg dat je huiswerk niet afkrijgt? Ik bedoel, zelfs in het hgoer onderwijs (in mijn geval, universiteit), heb ik dat vaak niet gedaan en dat heb ik dat voor tentamens meestal weten te compenseren. Kan je het later compenseren?

Indien je bang bent dat je het niet kan compenseren, kan deze oplossing wellicht werken:
*Prioriteiten qua huiswerk stellen: m.a.w. maak eerst de opdrachten die betrekking hebben op de stof waar je de meeste moeite mee hebt, blijft er tijd over? Maak dan de overige opdracht ook? Blijft er geen tijd over en snap je de stof van de opdrachten die je niet hebt gemaakt, dan is erg geen serieus probleem.

Kan dat niet, of heb je moeite met alle stof en doe je opleiding aan een hogeschool of universiteit? Ga dan naar de universiteitbibliotheek (of het hbo-equivalent) en zoek een plekje op waar je niet afgeleid wordt (dat is vaak erg makkelijk aangezien de meeste mensen daar komen om serieus te werken), ga lekker een paar uur per week (bijv. elke zaterdag of zondagochtend) op een vast tijdstip aan het werk en probeer zoveel mogelijk af te ronden. Door je omgeving (universiteitsbibliotheek) raak je minder afgeleid en kan je je meer concentreren op je huiswerk en daardoor meer afkrijgen. Thuis werken, hoe aangenaam je thuiswerkplek ook is, is voor vrijwel alle mensen minder efficient dan een bibliotheekachtige instelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Compenseren is een sluwe methode om huiswerk te mijden, maar daar zouden docenten niet echt blij mee. Vaak bestaat de huiswerk van HBO of WO uit de opdrachten waarmee je studiepunten kunt verdienen. Door de huiswerk niet te maken kan het je gemiste studiepunten kosten, tenzij als je ruim studiepunten hebt om je opleiding te slagen. Maar een andere studieplek kiezen is een goede tip.
Snuffel
9 jaar geleden
Is het erg als ik mijn huiswerk niet afkrijg? Is een goeie vraag. Ik ben wel een lat-hoog-legger, had ik op de middelbare school al, dat ik huilend door school liep, omdat ik het niet af kreeg....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst, nee, op het WO heb ik nog nooit gezien dat iemand voor huiswerk studiepunten kreeg en dat mag ook niet op het WO. EC worden pas gegeven bij het voltooien van een tentamering, in de vorm van een schriftelijk tentamen, opdracht (iets anders dan huiswerk!) of mondelinge tentamens! Opdrachten die onderdeel zijn van de tentaminering vallen buiten de categorie huiswerk. Huiswerk zijn die dingen die tijdens een werkgroep worden besproken, opdrachten niet (of pas na inlevering, zodat niemand die kan bijstellen).
Daarnaast kan je (meestal) gemiste ECs niet compenseren met andere studiepunten. Verplichte onderdelen zijn altijd verplicht (tenzij de examencommissie uitdrukkelijk toestemming), dus niet gemaakte opdrachten of tentamen kan je niet compenseren met andere vakken. Deelpunten (voor een vak staat bijv. 6 EC en er dan 3 krijgen) worden aan enkele universiteiten gegeven (voor zowel ik weet alleen de TU Delft), HBOs durf ik niet te zeggen, maar hoor het niet vaak) maar kunnen niet gecompenseerd door een willekeurig ECs van een ander vak hoor. Je mag niet zomaar van t curriculum afwijken. Meeste docenten maakt het persoonlijk weinig uit hoor. Die voelen zich niet bedrogen als de kernopdrachten doet, het is meestal zelfs het advies van een docent..... Bovendien, is het niet beter IETS te doen dan NIETS. Als vragensteller echt geen tijd heeft dan is het doen van kernopdrachten aan te raden, dan snapt ie de stof in elk geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn derde reactie, was een respons op het de reactie van Fugo ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Snuffel, ben je wellicht te perftionistisch? In de zin dat je elke opdracht perfect wil maken? Huiswerk (tenzij het om een opdracht gaat voor een cijfer) is om te oefenen, daarin mag je gerust wel fouten maken (zolang het oprechte fouten is dat niet erg en zolang je maar je maar leert wat er fout was en wat het had moeten zijn).
Snuffel
9 jaar geleden
Hoi, ja, erg perfectionistisch, alles of niets. Op de middelbare school liep ik ook al huilend door school..... Dank je wel voor al je uitleg. Daar kan ik wel wat mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan. Huiswerk moet je doen om stof te begrijpen, focus je op het snappen niet op het afvinken, en fouten maken mag best ;)
Een baan, huishouden, hobby's en een studie. Het is allemaal veel en het is heel zwaar dit te combineren. Of je iets fout doet weet ik niet want je hebt geen uitgebreide informatie over de precieze planning en de soort opdrachten. Ik weet niet hoeveel je werkt, maar stel dat je 32-40 uur werkt, in de avonden naar school moet (iets van 1 of 2 x in de week?), ik weet niet of je een gezin hebt, maar je moet in ieder geval het huishouden doen, koken, boodschappen halen en wat al niet meer en dan ook nog wat vrije tijd... tjaaah........

Het is bijna onmogelijk om alles 100% te kunnen blijven doen dus je moet prioriteiten stellen, op dit moment lijkt mij voor jou de studie en je baan het belangrijkste, hier zal je meer tijd aan moeten besteden dan aan bijvoorbeeld je hobby's en het huishouden, dat zijn nu eenmaal de opofferingen die je moet maken voor zoveel dingen tegelijkertijd. Je bent maar één persoon en het is heel normaal dat je niet alles tegelijk voor de 100% kunt doen, wees niet te streng voor jezelf.

Maar je moet natuurlijk ook niet gek worden van al het werk want dat werkt demotiverend, bespreek eens met je klasgenoten hoe zij dit combineren en leg het probleem voor bij je docent, er zijn (tenminste bij mijn HBO opleiding) mogelijkheden voor het volgen van een cursus om beter te plannen maar een gesprek met een docent kan je ook al veel helpen, deze heeft immers de ervaring en de kennis om jou te helpen bij het maken van een planning en het geven van goede tips.

Om te zeggen "dan maak je toch geen of minder huiswerk" vind ik geen goed advies, het huiswerk wordt niet voor niets opgegeven en als jij het nu maakt scheelt je dat later tijdens de tentamens weer tijd en moeite want anders moet je dan alles pas doornemen en dat is pas echt stressvol..

Maar, ik zou zeggen, bespreek dit met je docent dat je moeite hebt met het bijhouden van het huiswerk, hier hoef je je helemaal niet voor te schamen (mocht dit het geval zijn), mensen verkijken zich snel hoe pittig een studie en baan samen zijn en het is heel normaal dat jij hier nog je weg in moet vinden. Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier ben ik totaal eens. Een duimpje omhoog.
Snuffel
9 jaar geleden
Dank je wel, ik ga maandag met de studieloopbaanbegeleider praten. Want ik voel me nu (zondag) alweer helemaal opgejaagd, geen prettig gevoel. Heb me verslapen, (was ook doodmoe), dus de hele ochtend is al weer weggevallen, daar gaat mijn planning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is inderdaad geen prettig gevoel en door dat gevoel wordt het alsmaar moeilijker om te beginnen aan het huiswerk en dat werkt natuurlijk niet. Verstandig dat je gaat praten met de studieloopbaanbegeleider en ik hoop dat hij/zij je een goed advies gaat geven en je kan helpen. En over vandaag, maak je niet zo druk, ja je hebt je verslapen maar je had die slaap nodig want je bent de laatste tijd veel en veel te druk geweest, maak vanmiddag nog wat je kunt en ben er dan klaar mee en ontspan en dan morgen ga je praten en hopelijk komen jullie tot een oplossing maar daar ga ik wel van uit. Succes.
Snuffel
9 jaar geleden
Dank je wel
dat is niet normaal dat je zo lang aan je huiswerk besteed het is heel belangrijk dat je ook nog tijd hebt voor je hobby's als dit blijft duren zou ik toch hulp zoeken kan het mss zijn dat de opleiding in combinatie met werken en het huishouden te zwaar is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snuffel
9 jaar geleden
Nu is het wel zo dat ik een langzame lezer ben. En perfectionistisch, ik wil elk dingetje begrijpen.
Bekijk je huiswerk zeer kritisch voor je eraan begint.
Wat MOET perse, wat zou handig zijn en wat is onzin/dubbelop/controleert niemand/hoeft niet ingeverd/wordt niet getoetst... etc

Ook is van alles de helft doen een tip!
Je weet dan wel waar alles over gaat/de essentie. Maar niet alle verwerking.

Blijft het ondanks deze tips alsnog zoveel tijd kosten dan is het misschien wijs om te kijken of deze studie niet te hoog gegrepen is.

Succes!