Hoe krijg ik mijn huiswerk af?

Ik volg een deeltijdopleiding naast mijn baan, en ik krijg nooit mijn huiswerk af, terwijl ik elke vrije minuut eraan besteed. Doe ik iets fout? Doordat ik alleen maar aan mijn huiswerk zit, komt er niks meer van mijn huishouden en hobby's terecht. Niet fijn. Tips?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik ga 1 dag in de week naar school en 4 dagen werken.

Toegevoegd na 1 dag:
Update: net gesprek gehad met begeleider. Die zei, dat ik de lat veeeel te hoog leg. En ze zei: een 8 is ook goed hoor, een 10 hoeft niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Slimmer met de planning omgaan. Maak een planning wanneer je huiswerk wil doen en wanneer je vrijetijdsbesteding wil doen. Vaak is de huiswerk tijdsgebonden en dat wil zeggen dat je niet te lang hier hoeft besteden. Meestal maximaal 4 uur per dag en minimaal 1 uur. Als er problemen of moeilijkheden zijn die tijdrovend zijn, dan kun je het beste een hulp vragen, bijvoorbeeld bij je klasgenoot, je leraar of zelfs je ouder (als je ouder slim genoeg is om je huiswerk te helpen). Met die hulp kan je je huiswerk sneller klaar hebben, want je begrijpt hierdoor beter. Hier heb je 3 goede tips van mij: slimmer plannen, tijdsgebonden en hulp vragen. Toegevoegd na 13 uur: Nog één tip, gezien dat je maar 1 dag per week naar school gaat: Het werk is meestal gerelateerd bij je opleiding. Bij problemen of vragen van je huiswerk kun je ook op het werk bij de ervarende behulpzame collega's vragen. Toegevoegd na 2 dagen: Tip voor je update: De lat op de juiste hoogte zetten, dus iets lager maar niet te laag. Maak de huiswerk rustiger af en als je denkt dat het wel een 8 of meer kan halen, dan neerleggen en gewoon inleveren bij de docent zonder na te kijken. Wanneer de huiswerk terug is en leer fouten (als die er zijn) daarvan. Wees niet bang om fouten te maken. Je moet gewoon van je fouten houden, want je leert juist meer van fouten. Daarmee heb je ook een grotere kans bij tentamens en/of examens slagen, want je weet hoe je fouten dankzij je huiswerk kunt voorkomen.

Dat verschilt per opleiding natuurlijk, maar beantwoord eerst even deze tegenvraag: Is het erg dat je huiswerk niet afkrijgt? Ik bedoel, zelfs in het hgoer onderwijs (in mijn geval, universiteit), heb ik dat vaak niet gedaan en dat heb ik dat voor tentamens meestal weten te compenseren. Kan je het later compenseren? Indien je bang bent dat je het niet kan compenseren, kan deze oplossing wellicht werken: *Prioriteiten qua huiswerk stellen: m.a.w. maak eerst de opdrachten die betrekking hebben op de stof waar je de meeste moeite mee hebt, blijft er tijd over? Maak dan de overige opdracht ook? Blijft er geen tijd over en snap je de stof van de opdrachten die je niet hebt gemaakt, dan is erg geen serieus probleem. Kan dat niet, of heb je moeite met alle stof en doe je opleiding aan een hogeschool of universiteit? Ga dan naar de universiteitbibliotheek (of het hbo-equivalent) en zoek een plekje op waar je niet afgeleid wordt (dat is vaak erg makkelijk aangezien de meeste mensen daar komen om serieus te werken), ga lekker een paar uur per week (bijv. elke zaterdag of zondagochtend) op een vast tijdstip aan het werk en probeer zoveel mogelijk af te ronden. Door je omgeving (universiteitsbibliotheek) raak je minder afgeleid en kan je je meer concentreren op je huiswerk en daardoor meer afkrijgen. Thuis werken, hoe aangenaam je thuiswerkplek ook is, is voor vrijwel alle mensen minder efficient dan een bibliotheekachtige instelling.

Een baan, huishouden, hobby's en een studie. Het is allemaal veel en het is heel zwaar dit te combineren. Of je iets fout doet weet ik niet want je hebt geen uitgebreide informatie over de precieze planning en de soort opdrachten. Ik weet niet hoeveel je werkt, maar stel dat je 32-40 uur werkt, in de avonden naar school moet (iets van 1 of 2 x in de week?), ik weet niet of je een gezin hebt, maar je moet in ieder geval het huishouden doen, koken, boodschappen halen en wat al niet meer en dan ook nog wat vrije tijd... tjaaah........ Het is bijna onmogelijk om alles 100% te kunnen blijven doen dus je moet prioriteiten stellen, op dit moment lijkt mij voor jou de studie en je baan het belangrijkste, hier zal je meer tijd aan moeten besteden dan aan bijvoorbeeld je hobby's en het huishouden, dat zijn nu eenmaal de opofferingen die je moet maken voor zoveel dingen tegelijkertijd. Je bent maar één persoon en het is heel normaal dat je niet alles tegelijk voor de 100% kunt doen, wees niet te streng voor jezelf. Maar je moet natuurlijk ook niet gek worden van al het werk want dat werkt demotiverend, bespreek eens met je klasgenoten hoe zij dit combineren en leg het probleem voor bij je docent, er zijn (tenminste bij mijn HBO opleiding) mogelijkheden voor het volgen van een cursus om beter te plannen maar een gesprek met een docent kan je ook al veel helpen, deze heeft immers de ervaring en de kennis om jou te helpen bij het maken van een planning en het geven van goede tips. Om te zeggen "dan maak je toch geen of minder huiswerk" vind ik geen goed advies, het huiswerk wordt niet voor niets opgegeven en als jij het nu maakt scheelt je dat later tijdens de tentamens weer tijd en moeite want anders moet je dan alles pas doornemen en dat is pas echt stressvol.. Maar, ik zou zeggen, bespreek dit met je docent dat je moeite hebt met het bijhouden van het huiswerk, hier hoef je je helemaal niet voor te schamen (mocht dit het geval zijn), mensen verkijken zich snel hoe pittig een studie en baan samen zijn en het is heel normaal dat jij hier nog je weg in moet vinden. Ik wens je veel succes.

dat is niet normaal dat je zo lang aan je huiswerk besteed het is heel belangrijk dat je ook nog tijd hebt voor je hobby's als dit blijft duren zou ik toch hulp zoeken kan het mss zijn dat de opleiding in combinatie met werken en het huishouden te zwaar is

Bekijk je huiswerk zeer kritisch voor je eraan begint. Wat MOET perse, wat zou handig zijn en wat is onzin/dubbelop/controleert niemand/hoeft niet ingeverd/wordt niet getoetst... etc Ook is van alles de helft doen een tip! Je weet dan wel waar alles over gaat/de essentie. Maar niet alle verwerking. Blijft het ondanks deze tips alsnog zoveel tijd kosten dan is het misschien wijs om te kijken of deze studie niet te hoog gegrepen is. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100