Waar moet ik op letten als ik het eerste contract teken bij een uitzendbureau?

Vanaf 1 februari 2011 (dan ben ik officieel klaar met mijn opleiding) zal ik mijn eerste contract tekenen bij een uitzendbureau. Nu heb ik in december 2010 eerst een gesprek waar zij al hun voorwaarden etc. gaan uitleggen en daar wil ik mij een beetje op voorbereiden. Ik heb al een beetje gegoogled maar ik kom er niet helemaal uit waar ik nou precies op moet letten, wat voor voorwaarden er zijn etc. Ik kon allerlei verhalen tegen over fase A, B, C etc. maar daar snap ik nog niet veel van. Wat ik mij ook afvraag: wordt je betaald ook al hebben ze nog geen baan voor je?

Kortom: waar moet ik op letten? Wat zijn handige tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je hebt inderdaad verschillende contracten bij een uitzendbureau, maar je begint bij A.

fase A= je krijgt eigenlijk per opdracht een contract. Het contract stopt als de klus klaar is.

fase B= contract voor bepaalde tijd. Dit contract kan niet zomaar worden stopgezet (behalve als dit in het contract staat) Je mag maar 8 van deze contracten in 2 jaar. Vervolgens zou je dan een vast contract moeten krijgen.

fase C=contract met bepaalde tijd (vast contract) dit wordt bijna nooit gebruikt.

Je begint met fase A. Deze duurt 78 gewerkte weken (een week telt al mee als je er maar 1 uur in hebt gewerkt) Daarna kom je in fase B.
Je moet wel 78 weken bij hetzelfde uitzendbureau werken, anders telt het niet.
In fase A worden alleen de gewerkte uren betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de volgende 2 bronnen vertellen je wat over de fases en hetgeen waar een uitzendbureau voor staat.

Neem een paspoort mee, je bank/giro pas, en je CV, geef aan wat voor werk je zoekt, wat je wilt en voor de rest zou ik me er als ik jou was niet zo druk om maken.
Het lijkt misschien ingewikkeld maar eigenlijk wordt je door het uitzendbureau wel begeleid.
Ga er gewoon regelmatig langs, en als je vragen hebt zullen zij daar gewoon een duidelijk antwoord op geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
ow ja, en als je ingeschreven staat bij een uitzendbureau dan wordt je niet direct betaald.
Je zult eerst een baan moeten hebben en moeten werken voordat je geld krijgt ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
je mag natuurlijk ook je ID meenemen in plaats van je paspoort