Hoe kom ik het beste van mbo 2 naar hbo?

Ik doe nu een mbo niveau 2 opleiding die ik dit jaar ga afronden. Nu heb ik een leuke en interessante opleiding gevonden maar dat is hbo. Nu was mijn vraag of ik hierna niveau 3 en 4 nog moet gaan doen of dat er een snellere manier is want niveau 3 duurt ongeveer nog 3 jaar en niveau 4 nog ongeveer 4 jaar dus dat duurt nog wel even

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Aantal mogelijkheden:

- 21+ aan de hogeschool;
- Versneld niveau 3/4;
- LOI;
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Na niveau 2 ben je toelaatbaar tot niveau 4. Veel niveau 4 opleidingen duren 3 jaar. Je hebt al een paar keuzedelen gedaan in niveau 2, die mag je meenemen naar de niveau 4 opleiding, want keuzedelen zijn niet gebonden aan niveau. Je kunt alvast proberen Nederlands en rekenen op niveau 3f te doen. Vanaf dit jaar zijn de regels soepeler en kun je makkelijker je resultaten meenemen. Vraag dit wel even na, want per school kan het verschillen. Daarnaast kun je ook kijken of je alvast een extra keuzedeel kan doen, want in niveau 4 moet je meer keuzedelen doen. Denk bijvoorbeeld aan Engels b1/a2. Volgens mij kun je die mee laten tellen voor Engels generiek en voor keuzedelen.
Hiermee kun je mogelijk je niveau 4 opleiding verder verkorten. Hoewel je natuurlijk niet alles er zomaar even bij kunt doen. Misschien kun je zo in 2-2,5 jaar je niveau 4 diploma halen en dan naar het hbo. In elk geval verstandig om hier met je slb of decaan over te praten. Die kan samen met je kijken wat realistisch is. Succes en fijn dat je een leuke opleiding hebt gevonden!
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus!
Antwoord van iemand die weet waar ze over praat. Top!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankje, ik heb me nu voor een niveau 4 opleiding ingeschreven en die duurt 3 jaar. Nu kom ik ook bij een vriendin in de klas dus zullen de jaren ook wel wat sneller gaan denk ik