Een tandarts kan een eigen praktijk beginnen, maar kan ook in dienstverband werken. In dienstverband is een tandarts salaris lager dan wanneer de tandarts een eigen praktijk heeft. Een tandarts verdient gemiddeld €98.000 bruto per jaar. Dit is een gemiddelde, want het is natuurlijk afhankelijk van het aantal klanten van de tandarts, het aantal en de soort behandelingen dat hij uitvoert en zijn tarief.
Wanneer een tandarts in dienstverband werkt, ligt een tandartssalaris tussen de € 3.250 en € 5.185 bruto per maand. Dit is ook een gemiddelde want de iedere tandartspraktijk is anders.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het salaris van een orthodontist met een eigen praktijk ligt tussen de €10000 en €11666 bruto per maand. Uiteraard is dit ook afhankelijk van het aantal behandelingen, het aantal klanten, de aard van de behandelingen en de tarieven.