Bestaat er zoiets als een verbod op ontslag nemen als je iets unieks doet voor je werkgever ?

Stel dat mijn werkgever hierdoor in de problemen komt,
Omdat niemand anders de baan kan overnemen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee, volgens mij niet. Zou toch raar zijn, dat je de rest van je keven moet blijven
Antoni
10 jaar geleden
contrast99, je kan ook overlijden, wat moet je werkgever dan doen? Zijn bedrijf opheffen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Langdurig ziek worden kan ook al.... Een beetje slimme werkgever zorgt dat die niet in zo'n situatie komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En werkgever moet die persoon gewoon meer gaan betalen, je kunt iets unieks, net zoals een goede spits, en die krijgt daar meer geld voor.

Antwoorden (5)

Voor zover ik weet bestaat dit niet.
Wat de werkgever wel kan doen is een concurrentiebeding in het arbeidscontract opnemen zodat als de werknemer ontslag neemt,hij/zij niet vlakbij een andere baan in dezelfde sector mag nemen,maar ook een geheimhoudingsplicht heeft als werknemer bij een andere werkgever gaat werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld de opleiding daarvoor van je werkgever hebt gekregen kunnen ze je verplichten een bepaalde tijd daar te blijven werken , en als je toch eerder stop kunnen ze je alsnog voor de opleiding laten betalen
Maar zeer zeker niet voor altijd , meestal is dat voor een jaar op 3

En als ze echt niet zonder je kunnen moeten ze ook maar goed voor je gaan betalen ( als ze dat niet al doen )

Maar men kan je nooit verbieden ontslag te nemen .
Als jij daar perse weg wilt is het hun probleem om dat op te lossen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, voor dit soort gevallen is de opzegtijd juist, de werkgever kan in die periode op zoek gaan naar iemand die jouw baan over kan nemen, waarbij jij nog tijd hebt om die persoon in te werken en te begeleiden. Je mag ontslag nemen, met opzegtijd die in je contract vermeld staat. Een werkgever mag daar in tegen wel in je contract opnemen dat je niet in een bepaald gebied mag werken voor een concurrent, om te voorkomen dat jij je, in zijn of haar bedrijf opgedane kennis doorgeeft aan de concurrent, of eventueel zakelijke relaties meeneemt naar dat andere bedrijf. Dit is het concurrentiebeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort maar krachtig: nee. Geen enkele werkgever kan jou verplichten te blijven.

Een werkgever moet dat ook niet willen. Want als jij iets anders wil en je werkgever werkt dat tegen, dan zit hij aan het eind van de rit met een ongemotiveerde medewerker. Uiteindelijk zijn die fors duurder voor een bedrijf dan iemand laten gaan.

Voor wat betreft het concurrentiebeding: in de praktijk houdt dat vaak geen stand. Als het concurrentiebeding ervoor zorgt dan een werknemer niet meer normaal kan werken, zal een rechter al snel stellen dat het belang van de werknemer zwaarder weegt dan het belang van een werkgever. Het is bijvoorbeeld niet reëel om te moeten verhuizen vanwege een concurrentiebeding.

Als je iets unieks doet voor je werkgever en hij wil je houden, dan is het zaak dat hij je tevreden houdt. Hetzij met primaire voorwaarden, hetzij met secundaire voorwaarden. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je iets unieks doet voor de werkgever, dan heb je een sterk onderhandeling positie.

Op het moment dat je stopt met dat werk, dan ben je ook alle rechten kwijt en dan zal je merken wat een werkgever kan doen om je aan je plichten te houden.
Een van de plichten kan zijn de opzegtermijn en het anti concurrentie beding.
Als het echt uniek is, dan mag je dat unieke alleen doen voor je werkgever. Zo staat het in vele contracten.
Ik ken je contract niet, maar probeer redelijke afspraken te maken met je werkgever als je unieke dingen doet, want daar hoort ook een contract waar individuele afspraken in staat.

Mijn advies om het anti-concurrentie beding er uit te halen en vervangen voor iets meer redelijker zoals gedurende tijd dat jij het unieke niet mag of kan doen jij betaald wordt om door je (ex)-werkgever.

En maak ook goede afspraken over vrije dagen en bereikbaarheidsdiensten, want bij de unieke werkzaamheden is het lastig om vrij te krijgen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Verbieden om ontslag te nemen zal niet mogen, maar als een werkgever in zware problemen komt als de (unieke) werkzaamheden niet meer kunnen gedaan worden, dan kan hij niet anders om alle middelen in te zetten om deze werkzaamheden door te laten gaan.