Moet je bij een eerste gesprek met eventuele nieuwe werkgever zelf je salaris hoogte aangeven of moet je afwachten van wat zij zeggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

als het goed is zullen zij daarover beginnen, maar wordt het niet verteld, dan kan je heel rustig er zelf naar vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over salaris moet je het nooit in een eerste gesprek hebben. Tenzij het gelijk over arbeidsvoorwaarden e.d. gaat. Iig moet je er zelf niet over beginnen, pas in een tweede gesprek komt dit vaak naar voren.
Ik werk zelf in de uitzendwereld, vandaar ik deze ervaring heb in sollicitatie land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef hun de kans het jou te vertellen ... en als je weet wat je waard bent en het salaris valt je tegen, dan valt het wellicht omhoog te praten door jou.
Zorg wel dat je eerst informatie hebt ingewonnen wat iemand zou moeten/kunnen verdienen met het werk wat je gaat doen. Misschien zijn ze heel redelijk en zou je er tevreden mee moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst je sollicitatiegesprek om te kijken of het wederzijds klikt.

Als daarna aangegeven wordt dat ze je aan willen gaan nemen: een arbeidsvoorwaardengesprek waarin je samen bespreekt wat het salaris wordt, hoeveel uur je moet/kunt/wilt werken en welke secundaire arbeidsvoorwaarden er allemaal zijn (leasebak, kinderopvang, cursussen, mogelijkheden om loon te sparen, verzin maar wat).

Het arbeidsvoorwaardengesprek is de plek om te onderhandelen over je salaris. Als je dat al doet tijdens je sollicitatiegesprek, denkt je nieuwe baas dat je alleen op de centen uit bent. In de vacature staat meestal wel een indicatie van wat je ongeveer zult gaan verdienen. Als je het daar niet mee eens kunt zijn, moet je niet solliciteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt een beetje van de baan af. Als je patat gaat bakken mag je best vragen hoeveel dat oplevert. Als je onderhandelt over een CEO functie is het not done. Je kunt in dat laatste geval wel een salariseis neerleggen, maar eigenlijk wordt het salaris dan pas na het derde of vierde gesprek ter onderhandeling op tafel gebracht.

Dan zijn er natuurlijk al die tussenvormen. Je moet het een beetje weten in te schatten. Maar wat je ook doet, zorg ervoor dat je niet de indruk schept dat de baan zelf je niks kan schelen en dat het je alleen om het salaris gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen heeft de werkgever al een indicatie afgegeven in de advertentie waar je op solliciteert. Als dat niet zo is zullen ze je in het eerste gesprek meestal wel vertellen wat de baan je te bieden heeft ook hierbij zal een salaris worden genoemd. Anders volgd dat vanzelf als je een vervolg gesprek krijgt.