Ik val onder het oude leenstelsel maar ik wil 35 jaar mijn schuld aflossen ipv 15. Kan dat?

Bestaat er een mogelijkheid dat als je onder het oude leenstelsel valt toch nog dmv bijvoorbeeld een sluiproute onder de nieuwe regeling kan vallen en dus 35 jaar je studieschuld mag aflossen ipv 15 jaar? Medewerker van duo vertelde me dat ik in 15 jaar moet aflossen en dat er geen mogelijkheid is. Misschien dat jullie iets weten? Of er uitzonderingen gemaakt zijn in bijzondere situaties?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Als je moeite hebt met het aflossen van je studieschuld zijn er verschillende opties. Bij het bepalen van je maandbedrag (het bedrag dat je maandelijks moet terugbetalen) wordt gekeken naar je inkomen van 2 jaar geleden. Is je huidige inkomen lager, vraag dan om verlegging van het peiljaar. Er wordt dan naar je huidige inkomen gekeken waardoor je een lager maandbedrag hebt. Bij een heel laag inkomen kan het zelfs zijn dat je niks hoeft af te lossen. Het restant van je schuld dat na 15 jaar nog niet is afgelost wordt automatisch kwijtgescholden.

Is je inkomen hoog genoeg om volgens de berekeningen van DUO maandelijks een deel van je schuld af te lossen, maar je wil het geld op dit moment liever voor iets anders gebruiken en op een later moment aflossen, dan kun je een aflosvrije periode aanvragen. In totaal kun je 5 jaar gebruik maken van de aflosvrije periode. Die 60 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Wil je nu een half jaar niet aflossen, dan blijven de overige 54 maanden staan om op een later moment te gebruiken. Voor elke maand dat je gebruik maakt van je aflosvrije periode, wordt je totale terugbetaaltermijn verlengd met een maand. Op deze manier kun je die 15 jaar dus wel oprekken tot 20 jaar. Is die 20 jaar voorbij en is er nog een stuk schuld over, dan wordt dat kwijtgescholden.

Met een termijn van 35 jaar zou je na die 15 of 20 jaar gewoon door moeten gaan met aflossen. Pas als na 35 jaar nog een stuk studieschuld over is, wordt dat kwijtgescholden. Uit financieel oogpunt is je huidige regeling dus gunstiger dan de termijn van 35 jaar.

In beide termijnen is er sprake van een door DUO bepaald maandbedrag, dat afhankelijk is van je inkomen. Het is dus niet zo dat je met een aflostermijn die 2 keer zo lang duurt, gedurende die hele termijn elke maand maar de helft zou moeten betalen van wat je nu betaalt. Ook voor studenten voor wie de maximale termijn 35 jaar is, geldt dat zij per maand moeten aflossen wat volgens DUO kan met het inkomen van 2 jaar terug. Heb je een redelijk inkomen en een gemiddelde studieschuld, dan zou die schuld waarschijnlijk ook binnen 10 jaar zijn afbetaald. De maximale termijn heeft vooral betrekking op het moment waarop je restschuld wordt kwijtgescholden. Met die 15 jaar ben je dus een stuk beter af dan met 35 jaar.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk val jij onder de tweede vorm: aflossen na 2012.
Dan betaal je inderdaad het bedrag terug in 15 jaar.
Maar hierbij wordt ook rekening gehouden met jouw financiële situatie.

Je mag soms (hooguit 1 keer) veranderen van vorm.
In de link kun je jouw unieke situatie invullen. De uitkomst zegt of je wel of niet mag veranderen.
Is het antwoord niet, dan kun je het vergeten.

Misschien vind je het niet eerlijk dat de nieuwste vorm in 35 jaar terugbetaald mag worden. Maar vergeet niet dat je als student op het HBO en universiteit niks meer krijgt. Ja, je mag lenen. Deze studenten bouwen vaak een torenhoge schuld op, vooral als ze studeren waarvoor ze op kamers moeten.
In jouw geval kreeg je nog basisbeurs. Als je uitwonend was, was dat een leuk bedrag per maand.

Kortom, omdat de huidige student vele hogere schulden maakt (zwart wit gezien), hoeft hij het bedrag niet meer terug te betalen in 15 jaar, maar wordt het verspreid over 35 jaar. Of jij toch eenmalig kunt veranderen, moet je op de link invullen. Dat antwoord is dan bindend.

https://duo.nl/particulier/studieschuld-terugbetalen/terugbetalingsregels.jsp