Wat dient de werkgever te betalen bij een meerdaagse zakelijke cursus ?

Mijn werkgever stelt een meerdaagse cursus verplicht. Deze dagen krijgen wij niet betaald. Wel betaald de werkgever de overnachting met meerdere personen vrouwen/mannen door elkaar op een kamer. De maaltijden moet de werknemer zelf betalen en zien als eigen investering. Tevens mag je alleen met de trein reizen (OV) en wordt benzinegeld of km vergoeding niet betaald. Handelt de werkgever hier correct ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
paulus811
6 jaar geleden
Ben blij dat ik niet bij dat bedrijf werk. Ik zou als werknemer echt niet zo gek zijn om zelf maaltijden te betalen en verplicht kamers te delen. Het is geen priveuitje...

Antwoorden (2)

Bij meerdaagse (verplichte) cursus dient de werkgever reis en verblijfskosten (overnachting + eten) te vergoeden, alsmede het normale dagloon.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zal dit niet afhangen van wat er contractueel is vastgelegd en of de vrager werkt onder een bepaalde CAO? Kan je een link/bron hiervan geven, die geen onderdeel is van een CAO en dus voor iedereen geldt?
tinus1969
6 jaar geleden
Volgens mij is dit logisch; cursus is verplicht, dus werk, dus werkgever dient te betalen. Werkgever dient daarbij ook te zorgen voor adequate voorzieningen, met name aparte slaapkamers. Benzinegeld kan overigens niet geëist worden, reiskosten per OV wel (tenzij cursus op de normale werkplaats is).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar staat dat? Bron?
tinus1969
6 jaar geleden
@Juuls1, de vraag is of dit zo expliciet ergens staat. Anders dan; werktijd dient betaald te worden.
Afspraken die gemaakt worden over vergoedingen betreffende opleidingen, studie en cursussen zijn niet in het arbeidsrecht vastgelegd. Dat betekent dat jouw werkgever alleen de cao en de bedrijfsregeling heeft om zich naar te richten.
Wettelijk mag je werkgever je niet verplichten om vrije dagen op te nemen, die zijn namelijk van jou en jij bepaalt wanneer je die opneemt. Jouw werkgever betaalt in dit geval de cursus, de reiskosten (op basis van OV) en de overnachting.
Als hij van je verwacht dat je verlof opneemt voor de cursus dan is dat tegen de wet. Maar wel mag afgesproken worden dat een cursus "in eigen tijd" gedaan moet worden. Ik vind net als bij het vorig antwoord, dat de werkgever ook je tijd zou moeten betalen, maar dat is wettelijk niet bepaald.