mag mijn bedrijfsarts fotos (mobiel) maken zonder schriftelijk toestemming van mij?

Mijn bedrijfsarts heeft mij verteld dat dit nodig was voor mijn personeel dossier. Ik heb hier mondelijk toestemming voor gegeven omdat ik er totaal geen verstand van heb. Heb nooit iets ondertekend . Ze heeft fotos gemaakt van mijn medische dossier met haar telefoon.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind dit een beetje een raar verhaal. Ik snap heel goed dat een bedrijfsarts gegevens wilt uit jouw medisch dossier, maar dan zullen zij meestal om een normaal kopietje vragen of dit inscannen toch? Met een (onbeveiligde) mobiele telefoon zal dit echt nooit mogen. Voel je je er niet prettig bij, dan kan je aangeven dat je wilt dat ze dit permanent verwijderen uit hun systemen. Dit zijn zij sinds de nieuwe AVG wet verplicht.

Als het goed is heb je in een ziekenhuis een elektronisch patiëntendossier (EPD). Je moet zelf aangeven of artsen (huisarts, apotheek, bedrijfsarts) toegang hebben tot jouw EPD. De apotheken hebben daarvoor formulieren die je moet ondertekenen. In je EPD kun je digitaal aangeven of het gedeeld mag worden met gezondheidskundige hulpverleners. Als een arts een foto maakt met wat dan ook van een dossier met jouw mondelinge toestemming is dat OK.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100