Waarom moest je vroeger op school je boeken kaften?

Iedereen die op school zat zal het fenomeen wel kennen. En ik kan het ook wel begrijpen als je boeken huurt, maar dat was in mijn geval nooit zo, ik kocht ze, ik was de eigenaar, en aan het eind van schooljaar gooide ik de boeken weg. En toch waren we allemaal verplicht om ze te kaften. Waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Daar zal iedere school zijn eigen denkbeeld en regels over hebben, maar het volgende is wat ik logischerwijs kan redeneren.

Jij koopt de boeken en dus ben je de eigenaar en mag je ermee doen wat je wilt. De meeste kinderen huren die boeken en zijn dus niet de eigenaar en moeten dus zorgvuldig met de boeken omgaan. Als andere kinderen zien dat jouw boeken niet gekaft zijn, zullen zij eerder geneigd zijn om dat ook niet te doen. Terwijl hun boeken gehuurd zijn en die van jou niet. Ik vond het zelf ook altijd onzin om mijn boeken te kaften, overigens.

Gelukkig deed mijn school daar niet zo moeilijk over en heb ik maar 1 of 2 jaar mijn boeken gekaft, voordat ik door had dat het eigenlijk niet eens nodig was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dat nooit meegekregen dat de meeste kinderen hun boeken huren. Ik denk dat ik dat zou weten als dit mogelijk was! want anders hadden mijn ouders dat zeker gedaan!
Ik heb toch echt het idee dat vrijwel iedereen het gewoon kocht. Het was een technische opleiding, en de boeken veranderden heel vaak.

Andere antwoorden (3)

Omdat je ze dan weer kon verkopen aan het einde van het jaar. Veel scholen hebben hier een systeem voor, zodat leerlingen de boeken goedkoper kunnen aanschaffen. Door het kaften blijven de boeken mooi. Daarnaast zijn de boeken ook gewoon vaak van de school zelf. Dat jij ze moest kaften terwijl het gewoon je eigen boeken waren vind ik apart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of er der mogelijkheid was om ze weer te verkopen. In dat geval hebben ze gefaald om dit met me te communiceren. Jammer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons op school was dat het geval. Er werd een heel systeem in touw gezet om leerlingen van een klas lager de kans te geven de boeken voor een veel lagere prijs aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verkocht de boeken gewoon buiten school om. En ik kocht ook vaak boeken buiten school om. Als je in je dorp wist wie in een klas lager zat of hoger dan sprak je die gewoon aan.
(Het kaften moet/hoort nog steeds...?)
Het is ter bescherming van de boeken die de meeste leerlingen huren. Die boeken moeten namelijk aan het eind van het schooljaar weer ingeleverd worden en om de boeken voor het volgende schooljaar te kunnen gebruiken, dienen ze zo min mogelijk beschadigd te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van al die scholen waar ik op gezeten heb ben ik nog nooit de mogelijkheid tegengekomen om de boeken te huren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh? Ik heb juist het omgekeerde; bij alle middelbare scholen waar ik op heb gezeten (in totaal 3 scholen, in het noorden en zuiden van Nederland) moest men de boeken huren. Wilde je de boeken kopen, dan diende je die zelf ergens anders te regelen, je kon ze dus niet rechtstreeks van de school kopen. N.B.: ik praat de hele tijd over middelbare scholen... Bedoel je wel middelbare scholen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegenwoordig zijn de schoolboeken in Nederland 'gratis', ze worden enkele jaren achter elkaar gebruikt en je moet gewoon weer kaften.
Ja, vroeger kochten we de boeken op het schoolplein en dan moest je goed uitkijken of het wel de juiste druk was. Het kaften van de boeken moest van mijn moeder omdat het dan netjes bleef en ze meer waard waren op de boekenmarkt. Meestal hielp het kaften niet omdat de boekenlijst net een nieuwere druk vereiste, maar soms was er een leerling die toch de verouderde druk kocht en dan voelde je je echt een zakenman.
Om een antwoord te geven: omdat het moest van je vader/moeder.