Wat zijn voordelen van Frans in het kleuteronderwijs?

Ik ben opzoek naar enkele voordelen en/of argumenten om Frans in de kleuterklas te "promoten" in een betoog voor een mondeling proefwerk.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (8)

Die zijn er niet.

Kleuters zijn kinderen, die je niet moet gaan lastig vallen met dit soort dingen onder het mom van 'Dan gaat hun ontwikkeling sneller' en 'Dan hebben ze een goede basis voor latere taal lessen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kleuters gaat het leren van een taal spelenderwijs, ze kunnen hierbij een 'moedertaal gevoel' ontwikkelen wat op latere leeftijd (middelbare school) niet meer kan. Bovendien is het leren van een of meerdere talen geen blokkade voor de overige ontwikkeling.
Kinderen hebben de neiging om hoe dan ook meerdere 'talen' te leren spreken. Dat zijn bijvoorbeeld 'straattaal' en 'thuistaal' en 'schooltaal' en 'opa-en-omataal'. Kleine kinderen zetten dat allemaal in een apart vakje en kunnen zich daarmee in andere omgeving op een andere manier uiten.
Als daar een andere taal met andere woorden, andere grammatica etc bij komt, is dat nagenoeg geen belasting voor de kinderen.
14 jaar geleden
Die zijn er niet echt, tenzij de leerlingen franse familieleden hebben.

Met engels is het nog wel voor te stellen, het bereid voor op het echt leren van een taal waar je wereldwijd en met veel mensen iets aan hebt.

Als je de mensen optelt die het engels als moedertaal hebben valt het nog mee, dat zijn er niet eens gigantisch veel meer dan het frans, maar als je mensen meetelt die het als tweede taal hebben, of zelf maar een paar woordjes kennen, dat zijn er zo vreselijk veel, dat heb je met frans echt niet.

Argument pro kan zijn: het leren om je uit te drukken in een andere taal is goed. Maar daartegen geld dan weer: doe het met een taal die nog meer oplevert, praktisch gezien, dan alleen wat hersen-gymnastiek. Zelfs de fransen van deze tijd kennen engels. Een generatie terug was dat wel anders.

Het spijt me, frans is een mooi taal, maar je gezochte voordelen? die zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja prima, een kind kan het heel goed scheiden hoor... En alle variëteit in lesaanbod draagt bij tot een gezonde wereldburger later...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als je als kleuter besluit om te emigreren naar Frankrijk, dan kan je het Franse Sesamstraat ook begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent op zoek naar de voordelen/argumenten voor Frans in de kleuterklas .Komt het kind buiten de school regelmatig in 'aanraking' met de franse taal of willen de ouders gaan verhuizen naar een frans -talig land kan het een voordeel zijn. Verder kan ik er echt geen bedenken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frans is in veel landen een tweede taal, in Europa (Belgie, Zwitersland enz.), in Afrika (Marokko, Algerije, Ivoorkust, Congo enx.), Amerika (Québec, Haiti, New Orleans, ok geen land maar toch de moeite waard even te noemen).
Bovendien is het een latijnse taal dus niet zo verwant aan het nederlands als het engels, op latere leeftijd lastiger onder de knie te krijgen.

Persoonlijk vind ik het leuk om frans en engels te kunnen spreken want de culturen verschillen behoorlijk van elkaar. En beiden (de anglofoon en de francofoon) hebben een rijke geschiedenis.

Waarom het gepromoot zou moeten worden op de kleuterschool komt doordat kleuters inderdaad alle talen makkelijk op pikken op die leeftijd.
Ze zouden misschien beter het chinees moeten promoten, die taal is echt bijna niet te leren tenzij jong geleerd. En een taal die in de nabije toekomst hard nodig. Er lijkt een nieuwe wereld met een economisch rijk en machtig China aan te komen. Daarom zijn er al middelbare scholen waar het Chinees wordt onderwezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor jullie antwoorden, maar ik ben van België en daar is Frans de tweede taal, daarom kan het miss wel nuttig zijn