Mag de school mij in die situatie uitschrijven?

Ik zit in het laatste jaar van mijn MBO niveau 4 opleiding "applicatieontwikkelaar". en school heeft mij adviesgegeven om te stoppen de opleiding.

Ik ben voor de lessen altijd aanwezig geweest en heb vaak genoeg voor elk vak inzet getoond en school weet dat. Ik ben best een moeilijke student, aangezien ik vaak sturing nodig heb van andere, maar dat is minder geworden. Het gaat langzamerhand steeds beter met mij en ik zie eindelijk vooruitgang in mijn studie.

Ik loop momenteel stage en mijn praktijkopleider is tevreden over het werk Maar sinds kort kwam mijn stagebegeleider op bezoek. Die vond dat mijn niveau niet voldoende was om examen te doen en stelde voor om het beste te gaan stoppen met de opleiding.

Nu heb ik het idee dat school mij wil uitschrijven aangezien ik op dit moment onvoldoende kennis/ervaring heb om mijn examen te doen.

Mogen ze dit doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Er moeten toch echt wel meer (en zwaardere) redenen zijn om een leerling (zonder diens toestemming) uit te kunnen en mogen schrijven. Als jouw niveau op dit moment (nog) niet hoog genoeg is om examen te doen, dan kan dat examen eventueel uitgesteld worden tot volgend jaar. Je kunt je stage-jaar overdoen om meer ervaring op te doen, zodat je volgend jaar wél het goede niveau hebt.
8 jaar geleden
De school mag jou niet uitschrijven. Het kan zelfs zijn dat ze je geen toegang mogen weigeren tot het examen. Dit mag alleen als is vastgelegd wat voorwaardelijk is voor deelname aan het examen (dit kun je vinden in de OER van je opleiding) en jij daar niet aan voldoet. In dit geval gaat het om de bpv, als dus is vastgelegd dat je die met een voldoende moet hebben afgesloten voordat je mag deelnemen aan examen, mogen ze je weigeren.
Ze kunnen je wel een negatief advies geven en voor jezelf moet je er ook over nadenken of je het examen al wilt doen als je begeleider dit afraad. Je hebt waarschijnlijk maar recht op een herkansing... Maar uitschrijven mag echt niet zomaar.

(Ik werk op een mbo school)