Kan mijn werkgever mijn salaris verlagen bij de invoering van een nieuw salarishuis?

Mijn werkgever wil een nieuw salarishuis invoeren, kan ik er dan op achteruit gaan? Kunnen zij een salarisaanpassing gaan invoeren waarbij ik wordt gekort op mijn salaris?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een salarishuis een C.A.O, zonder de vakbond?

Antwoorden (4)

Lijkt me van niet, als de schalen anders lopen, zal de eerst passende hogere schaal genomen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het inrichten van een nieuw salaris huis. Heeft de werkgever oude rechte te respecteren. Mocht je echter door de wijziging in een salarisschaal op de hoogste trap staan dan kan je werkgever besluiten je niet meer te laten groeien als dat in het nieuwe huis past
13 jaar geleden
In je vraag staat onvoldoende informatie om te beoordelen of jouw werkgever onrechtmatig handelt.

Als het bedrijf van je werkgever onder een CAO valt, dan mag hij niets aanpassen zonder toestemming van het personeel, de ondernemingsraad (OR) of de vakbond.

Een vakbond zal altijd zorgen dat mensen niet gekort worden op hun huidige salaris.

Een goed functionerende Or zal hetzelfde doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je salaris zaal het zelfde zijn, maar het kan betekenen dat je voorlopig niet meer in loon zal stijgen omdat de grens van een schaal waarin je geplaatst wordt lager is dan je huidige loon. Wat er dan gebeurd is niet direct leuk je zal pas gaan groeien als alles wat je eerst boven de grens zat is ingelopen door de cao verhogingen of prijsstijging compensatie. Kort om je moet wachten tot de eindgrens van de loonschaal jou salaris voorbij gaat. Of je wordt in een hogere schaal geplaatst maar dat zal wel niet want deze constructie is er voor om de loonkosten een aantal jaren giganties te temperen. Balen (uit ervaring)