Ik heb sinds 14 maanden een WW uitkering. Vorige maand ben ik via UWV ingeschreven bij een re integratiebedrijf .Wat als ik hier niet aan mee werk?

Ik heb toen moeten kiezen uit functies die mij geen van alle aanspraken. Deze aanmelding is in behandeling. Maar ondertussen heb ik een werken/lerenbaan gevonden in de kraamzorg. Helaas is dit pas per 5 september. Ik heb natuurlijk heel enthousiast gebeld naar mijn werkcoach en die vertelde dat als het re integratiebedrijf eerder komt dan die 5 september ik die baan MOET nemen.

Wat NU ???????

Wat kan het UWV mij aandoen, want ik wil echt gaan voor de kraamzorgbaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Als je de aangeboden baan weigert of niet meewerkt aan je re-integratie, dan verlies je je uitkering. Als je het geld kan missen tot september geen probleem. Kan je niet zonder de financiën, dan tijdelijk het werk accepteren en op tijd opzeggen om bij de kraamzorg te kunnen starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon meedoen en zien wat er van komt. In mijn ervaring ben je met een reintegratieplan ook niet gelijk aan het werk.
En wat houdt jou tegen om als je een baan hebt die op te zeggen voor een leer/werkproject(als je dat zelf kan bekostigen tenminste, maar UWV is ook zo gul niet meer in het betalen van omscholing, dus dat zul je nu ook moeten denk ik)
Zie het positief, dat je tijdens zo'n project het een en ander opsteekt, waar je misschien ooit wat aan hebt.
Dus al met al, maak je geen zorgen, zorg alleen dat je niet tekent om een cursus van een jaar ofzo te gaan doen bij dat eventuele bedrijf via de reintegratie

Toegevoegd na 11 uur:
En als je er niet tegenop ziet (niet iedereen kan het) kun je proberen die maanden in een callcentrum te gaan werken. Je hebt niets meer met het UWV te maken, en je weet dat het maar tijdelijk is, en daar hebben ze altijd mensen nodig(omdat er veel zijn die het maar tijdelijk doen
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je dat voor die 4 maanden wel doen, en dan gewoon opzeggen, een maand van tevoren, om aan die kraamzorg baan te beginnen. Maar wie weet als je eenmaal begonnen bent, dat je de baan die de re-integratie voor je vindt, achteraf ook wel heel leuk vindt? Zo houd je je uitkering tot september, en je leert er altijd wel wat van, je doet nieuwe ervaringen op (goed voor je ontwikkeling) en je blijft in het ritme van werken ipv eraan gewend te raken dat je alle dagen thuis zit.
Als jij op 5 september helemaal van de WW en dus ook van het UWV af kunt zijn en als dat het werk is dat jij ook graag gaat doen, dan moet je dat vooral doen... per 5 september.
Tot die tijd kun je het beste maar gewoon meedoen met wat het UWV wil. Natuurlijk kun jij vertellen wat jouw plan is, en natuurlijk kun jij jouw contract laten zien. Maar laat in ieder geval ook steeds merken dat wanneer zij voor de tussentijd iets anders met jou willen, jij daaraan mee zult werken. Anders krijg je een strafkorting óf stopt jouw WW en dat wil je niet!

Van zo'n integratiebedrijf zul je zeker niet slechter worden. Misschien brengen ze je nog op ideeën waar je zelf niet aan gedacht hebt. En ze hebben echt niet meteen een baan voor jou.
Mijn zoon is in oktober vorig jaar aangemeld bij een reïntegratiebedrijf. De eerste weken heeft hij alleen maar testjes gemaakt en gesprekken gevoerd met de consulente over wat hij wil en kan. Vervolgens is er een bedrijf gezocht en daar is hij half februari begonnen met een werkervaringsplaats. Het duurde dus vier maanden voor hij iets ging doen.
Ik heb me laten vertellen dat dat een normale periode is voor zoiets. Als dat voor jou ook geldt, is het al bijna september...

Ik wens je veel succes, zowel nu als in september !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga mee in het reïntegratietraject tot 5 september (houdt de eventuele opzegtermijn in de gaten). Je hebt dan een baan tot en met augustus en je kunt per 5 september beginnen bij de werk/leerbaan waar je zo enthousiast over bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees eerlijk.
Als je niet meewerkt kunnen ze je de uitkering der direct ontzeggen, maar als je je wel berijd toont tot die tijd een andere baan te aanvaarden is er geen probleem.
Per vijf september is wel redelijk lang, dus ik kan begrijpen dat ze je in de tussentijd graag aan het werk zien.

Persoonlijk zou ik me inschrijven bij een uitzendbureau waar je de situatie uitlegt. werk voor korte termijn kan je via een uitzendbureau vaak makkelijker vinden dan via de werkcoach. Bovendien kun je met uitzendwerk meer verdienen dan met een gewone baan of met je WW.

Ze willen bij UWV echt wel meewerken aan je toekomst, alleen willen de niet dat je tot die tijd niets meer doet. Als je regelmatig een week werk hebt, of zelfs voor de tussenliggende maanden, doen ze lang zo moeilijk niet. Neem vooral initiatief: je kunt vast wel iets leuks vinden. Kijk
bijvoorbeeld op zorgplaats.nl en bij randstad. Ook kun je bijvoorbeeld bijen of je mag helpen bij een kinderdagverblijf. Zelfs een parttime functie met aanvullende uitkering maar je coach sneller 'tam'.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wettelijk moet je na 6 maanden ook werk op een lager niveau, en WW zijn de kans steeds kleiner maakt dat je je weer makkelijk aanpast aan het werkende leven. Het is de taak vaan UWV om te zorgen dat jij niet doorglijd in de bijstand. Laat zien dat je echt serieus bent over deze baan en neem werk aan voor de tussentijd, zelfs al is het minder leuk. Na 14 maanden zul je weer moeten wennen om in het werkritme te komen, en kraamzorg kan best veel van je vragen.
Als je bijvoorbeeld een tijdje in een winkel gaat staan bouw je je ritme weer op en toon je ook inzet. Als je zelf zoekt zal je een leukere tijdelijke plek krijgen dan wanneer je afwacht.

Waar je coach mee zit: Als je WW periode is afgelopen en je hebt geen baan, dan heb je ook geen recht meer op de begeleiding die je nu krijgt, terwijl je de samenleving wel geld kost. Zoals zij het zien: Stel dat je in september je bedenkt? Dan zijn er maanden voorbij gegaan zonder iets constructiefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meedoen aan een re-integratietraject betekent dat je je uitkering verliest.
Veelal ben je wel vrij om een keuze te maken bij welk re-integratiebedrijf.
Een goed re-integratiebedrijf zal in eerste instantie je helpen je passie te realiseren.
Het is daarom goed om te zoeken naar een re-integratiebedrijf dat connecties heeft in de zorg c.q. aangeeft in het kennismakingsgesprek je hierbij kan helpen.

Zorg dat je zelf het heft in handen houd. Geef aan welke hulp je nodig hebt en vraag hoe ze je daar bij kunnen helpen.