Waar kan je leren om net zo'n goeie survival expert te worden als Bear Grylls?

Ik weet alleen dat hij leraar survival was in het Britse SAS team, maar waar heeft hij die techniek daarvoor geleerd? Zijn er dan ook survival scholen waar ze dezelfde of een vergelijkende techniek gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

overleven of survival leer je het beste door je aan te sluiten bij een beroepsgroep waar de survivalskills ook nodig zijn om te overleven zoals het korps commandotroepen de SAS of de Navyseals uit de usa
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je dit ook in zulke troepen leren, als je alleen wil leren survivallen en niet uitgezonden wil worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aangezien het onderdelen zijn van het leger, lijkt me van niet. Je sluit immers een contract af bij defensie als je je daarbij aan zou sluiten, met de daarbij behorende regels en risico's
Hij is niet alleen trainer geweest, maar heeft ook 3 jaar bij de Territorial Reserve en later als reservist bij de SAS gediend, dus hier heeft hij de opleiding gehad.
Bovendien is de reputatie van Grylls ietwat wankel nadat is gebleken dat er gesjoemeld is in zijn programma's.

Waar je het zelf zou kunnen leren (buiten defensie dan), is door een uitgebreide survival of bushcraft-cursus/opleiding te volgen. Als je hierop gaat zoeken kom je genoeg aanbieders tegen waar je ontzettend veel kan leren.
Bijvoorbeeld deze, ik vind ze erg professioneel:

http://www.indeoutback.nl/index.html

Vaak ga je met zo'n cursus naar landen als Zweden, Schotland, Noorwegen, etc, waar de omstandigheden een stuk zwaarder zijn dan hier in Nederland, en je dus je technieken leert beheersen.

Een andere is: zelf beginnen! Ga het bos in, kijk goed naar de planten, zoek ze op en leer stukje bij beetje wat je kan eten en wat niet.
Ik heb zelf heel veel geleerd door urenlang door het bos te zwerven, hutten te bouwen op verschillende manieren en uitproberen wat wel en niet werkt, en mijn gezonde verstand te gebruiken.
En ik heb ook dingen afgekeken van het leger, wat hier makkelijk is met een militair oefenterrein naast de deur, plus een stel veteranen als vrienden. Daar kan je ook een hoop van leren.

Veel succes!