In de fabriek waar ik werk zijn grote metalen deuren met asbeststickers erop, is dit niet gevaarlijk?

Bij iedere lift of ingang van een hal/ruimte zijn grote, dikke blauwe deuren waar stickers op staan met de 'A' en daaronder staat dat de deur asbest bevat. Het lijken wel brandwerende deuren aangezien ze redelijk dik zijn.

Er zijn strenge veiligheidsvoorschriften in de fabriek, maar is zo'n deur dan niet gevaarlijk aangezien er elke dag gebruik van wordt gemaakt? En zo niet, wanneer is dat dan wel gevaarlijk?

En waar zit de asbest dan? zit dat gewoon op de deur of is dit binnen in de deur verwerkt? Ben namelijk wel benieuwd hoe dit zit aangezien men altijd erg voorzichtig is met asbest.

Groet

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn. Zolang je de deuren niet beschadigt, is er niets aan de hand. Tenzij het hele oude deuren zijn. Na zo’n 30 tot 40 jaar beginnen ze te verweren. Dat betekent dat er zich vezels kunnen gaan losmaken.
Asbest is alleen schadelijk als je losse vezels inademt. Hoe schadelijk hangt af van de totale hoeveelheid asbestvezels die je tijdens je leven inademt.
Waar de asbest zit, kan ik vanaf deze plaats niet zien.
___________

Er zijn deuren waarbij het asbest al af gaat brokkelen tijdens het schilderen. Niet ongevaarlijk dus.
https://www.brandveilig.com/nieuws/blog-emiel-van-rossum-asbest-42000
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Om even terug te komen op hoe lang de deur er al zit; dat weet ik niet precies. Hoorde de laatste keer een collega dat de deuren er al zaten zolang hij daar werkzaam is en dat is meer dan 35 jaar. Op Google kwam ik deze afbeelding tegen. Is een andere fabriek maar deze deur oogt hetzelfde: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Branddeur_Meelfabriek_Leiden_2.JPG
SimonV
4 jaar geleden
Als het zo’n deur is, lijkt het me niet ongevaarlijk. Ik zie dat deze deur op bepaalde plekken beschadigd is.
De kans dat je na een éénmalige blootstelling ziek wordt, is heel klein. De kans om kanker te krijgen door asbest hangt af van de hoeveelheid vezels die je inademt tijdens je leven. Ook als iemand een keer wat meer vezels inademt blijft de kans op kanker door asbest klein, omdat de duur kort is en de totale blootstelling aan de vezels beperkt is.
Maar als je voortdurend door deze deur loopt, valt niet te zeggen hoeveel asbest je steeds inademt.
Ik zou dit probleem toch eens aankaarten bij de verantwoordelijke personen. http://www.gezondheidenmilieu.be/nl/subthemas/asbest-1238.html