Krijg ik startersaftrek en zelfstandigenaftrek als ik een bedrijf start naast mijn loondienstverband?

Momenteel werkzaam, vast contract voor 24 uur.

Ik wil een bedrijf starten naast dit dienstverband. (vooral via een webshop).

Bijv.
Jaarinkomen loondienst 30.000 euro.
Omzet webshop 5000 euro. Moet ik over deze 5000 belasting betalen of valt dit onder de aftrek?

(ik voldoe aan de uren norm)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet is voor de Belastingdienst de urennorm maatgevend. Daarnaast moet uw hoofdinkomen uit je bedrijf komen: u moet als ondernemer worden aangemerkt. Dus is het in dit verband heel belangrijk welk gedeelte van uw tijd u in uw bedrijf steekt, en welk gedeelte in uw inkomen als werknemer. Het eerste gedeelte moet belangrijker zijn dan het tweede. Bovendien moet u desgevraagd kunnen aantonen dat u (realistisch) verwacht, winst te maken.

Zie in bron 1 wanneer u zelfstandigenaftrek krijgt; en bron 2 verklaart wanneer u als ondernemer wordt aangemerkt. Wat de criteria voor de startersaftrek betreft, zie bron 3.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ik zie net dat uw verwachte inkomen als werknemer (30.000) veel groter is dan uw verwachte inkomen als ondernemer. In dat geval kunt u de ondernemersaftrek/zelfstandigenaftrek en startersaftek wel vergeten.
Bovendien: Als u in de 1225 uur die u per jaar in uw onderneming moet werken, 5000 euro verwacht te verdienen, zou dat een inkomen van circa 4 euro per uur zijn; dat zal men zeker niet als realistisch aanmerken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het urencriterium haalt dan heb je inderdaad recht op zelfstandigen- en startersaftrek.

Als starter hoef je niet meer tijd aan je onderneming te besteden dan aan je loondienstverband om het urencriterium te halen.

Als starter kan je met de zelfstandigen- en startersaftrek bovendien door de nulgrens gaan, waardoor je niet alleen geen belasting betaalt over de € 5.000, maar zelfs een aftrekpost over houdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antwoord van WillemNeoChor is meer correct Niet alleen het urencriterium is van belang, ook het inkomenscriterium.