kan ik met een vmbo k, vavo havo doen?

ik ben nu 17 en zit nu op een mbo opleiding niveau 4 Manager Retail.
ik heb echt geen zin om verder te gaan met deze opleiding, te veel stage uren en veel toetsen en de andere opleiding zie ik ook niet zo veel zitten.
ik wil gelijk hbo doen, ik heb geen zin om een 3 jaar een opleiding te doen die ik niet leuk vind.

ik heb een vmbo kader diploma, ben met die diploma gelijk naar niveau 4 gegaan.

mijn vraag is kan ik met mijn mbo 4 gelijk een vavo havo opleiding doen in plaats dat ik eerst vavo tl moet doen, of moet je echt een vmbo tl diploma hebben.
en als het niet kan kan ik dan wel van mbo naar havo gaan.
ik heb ergens gelezen dat mbo 4 gelijk staat als havo, want je kan met allebei naar het hbo gaan.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Powergen
4 jaar geleden
Als jij mbo 4 niveau te veel al te veel vindt.. gaat hbo zeker niet lukken. Dat is nog ff 10 stappen harder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vergis je niet in het grote verschil in mbo en hbo! Niet alleen de stof en de vakken zijn veel moeilijker maar bij hbo moet je alles zelf regelen. Je hele study plannen, niemand die je een schema oid geeft hoe jij je volgorde van leren, (groeps) opdrachten, huiswerkopdrachten etc voor je plant. Je staat er zo goed als alleen voor. Bij het mbo wordt je handje heel erg vastgehouden en wordt je veel begeleid. In het hbo niet. Vergis je er niet in hoor!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kijk even naar je cijferlijst hoe je ervoor staat!

Antwoorden (1)

Eerst even kijken waarom je niet verder wil, ben je gewoon te lui, dan geef je jezelf een schop onder je komt en ga je verder. Als je het echt niet leuk vind en de baan die je er mee kunt krijgen ook niet dan is het wel handig om een andere opleiding te zoeken. Je zegt dat je vmbo Kader hebt gedaan, voel je niet aangevallen, daar kun je weinig mee. Als ik jou was zou ik nu een vmbo t diploma halen of een Havo. Dan kun je zowat alle kanten op. Het is verder wel handig om de tijd dat je eventueel thuis zit te kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik ben niet lui, het is gewoon dat ik de opleiding makkelijk en saai vind en geen behoefte aan heb.
ik probeer gewoon zo snel mogelijk naar hbo of universiteit te gaan.
ik weet vmbo k is niet zo slim, maar omdat ik in de basisschool niet zo goed oplette had ik een lage advies gekregen.
later in de middelbare school ging ik pas opletten maar dat was wel een beetje te laat.
ik kon havo doen en de school wou dat ook geven maar dan moest je wel blijven zitten en dat wilde ik niet.
ik dacht dat de mbo gewoon makkelijk en leuk zou zijn maar doordat het te makkelijk is voor mij is het helemaal saai geworden.