Wat moet ik doen in mijn situatie om op mijn 19e werk te vinden?

Ik ben 19 jaar en ik heb bijna nooit gewerkt. Vorig jaar in mei heb ik mijn MBO juridisch medewerker diploma behaald. Op het MBO heb ik wel een jaar lang (best goed betaald) stage gelopen, dus ik had toen niet echt behoefte aan werk. I know ik ben dom geweest, wie heeft er nou geen behoefte aan werk? Maar goed, ik ben nu eerstejaars HBO Rechten student. Omdat ik van het VMBO kom, vind ik het ontzettend moeilijk om alles goed bij te houden en goede cijfers te halen. Ook moet ik iets 7272 keer lezen, terwijl mijn klasgenoten, waarvan meer dan de helft van havo etc komt, het bij de eerste keer al begrijpen. Tóch heb ik goede cijfers behaald en denk ik dat ik de klas over ga. Ook heb ik nog kans om mijn propedeuse dit jaar te behalen. Nu is mijn probleem waar ik bijna elke dag mee zit: IK HEB GEEN WERK
Bijna iedereen in mijn klas werkt na school, behalve ik. Ik wil ook werken, maar ik ben elke dag na school uitgeput en doe in de avond huiswerk zodat ik net als mijn andere klasgenoten even ver ben. Ik denk bijna elke dag: Waarom kan ik niet werken zoals de anderen, waarom zouden ze een oude 19 jarige nog aannemen, je gaat geen goede baan vinden omdat je GEEN ervaring hebt etc.
En deze gedachtes spoken elke dag door me hoofd. Het is zo ver gekomen dat het me depressief maakt elke dag en daardoor voel ik me ook minder waard dan anderen. Ik heb het gevoel dat ik zo een verwend iemand ben die dan nooit heeft gewerkt.
Weet iemand wat ik het beste zou kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Als je uitgeput bent na school / huiswerk, ga je een baan erbij niet trekken, denk ik. Lijkt me dat je eerst moet uitvinden waarom leren jou meer moeite/energie lijkt te kosten dan de anderen, kijken wat je daaraan kunt doen (bijvoorbeeld een andere manier van leren?), en pas als dat opgelost is en je energie overhoudt voor "naast school", weer gaan nadenken over dat werk ...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kierkegaard47 goed advies!

Antwoorden (2)

Maak gebruik van je netwerk: alle mede-studenten die je kent! Hoe leren zij de stof; kunnen zij jou bijles geven of op een andere manier helpen? Waar werken zij; zijn daar nog vacatures? Hoe combineren zij studie en werk; kunnen zij jou daarover adviezen geven? Neem initiatief en vraag het ze allemaal! Voor een 19-jarige zijn er allerlei mogelijkheden. Benadruk bij sollicitaties wat je wèl hebt gedaan en wat je wèl goed kan. Dan maak je daarbij een goede indruk en vind je zo een baan naast je studie.
Antoni
5 jaar geleden
Als het je zoveel moeite kost om bij te blijven, is een dagelijkse baan te hoog gegrepen op dit moment. Wat je wel kunt proberen is bv een simpele krantenwijk. Of een paar keer per week post bezorgen. Daar ben je zeker niet te oud voor. Gewoon proberen!