Mag een hogeschool een bepaalde norm omlaag brengen nadat veel slechte resultaten zijn behaald?

De stagenorm: 75% van de te behalen studiepunten in periode 1 en 2 halen. Dat zijn er 16,5 van de 22.
Nadat meer dan 100 studenten voor de herkansing van een vak waren gezakt, dat 5 studiepunten bedroeg, is de norm van 16 naar 13 gegaan.
Dat deze hogeschool te maken heeft met veel langstudeerders is bekend, maar mag dit zomaar worden gedaan of is dit een gevalletje InHolland en worden de diploma's zo minder waard?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af hoe het besluit om de norm te verlagen genomen is en ook wat de consequenties ervan zijn. Je hebt het over stagenorm en over vakken. Begrijp ik het goed dat je 75% van de studiepunten moet halen om te mogen starten met de stage? In dat geval is er geen probleem. Je zult dan uiteindelijk toch je studiepunten nog wel moeten halen en dus moeten tonen dat je de kennis en vaardigheden beheerst. De norm van 75% is dan meer om ervoor te zorgen dat je met voldoende bagage de stage start.
Of bedoel je dat de norm verlaagd is zodat je makkelijker kunt slagen? In dat geval is het van belang hoe het besluit tot verlagen van de norm genomen is. Als heel veel studenten niet slagen voor een vak, is dat een teken dat er iets mis is. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat de lessen niet volledig of niet duidelijk waren, dat studenten niet goed genoeg wisten wat ze moesten kennen en kunnen of dat het tentamen te vroeg gepland stond en studenten er nog niet klaar voor waren. In al die gevallen is er iets mis met het onderwijsaanbod en kun je de norm niet zomaar aanpassen zonder af te doen aan niveau en kwaliteit. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat het tentamen meer gevraagd heeft dan zou moeten, oftewel dat het tentamen gewoon te moeilijk was ten opzichte van wat studenten moeten kennen en kunnen. In dat geval is het een prima besluit om de norm van een tentamen aan te passen, als dit volgens de juiste procedures gebeurt. Het betekent wel dat er iets misgegaan is, want voor afname zou vastgesteld moeten worden dat een tentamen geschikt is om te gebruiken. Maar als daar vervolgens juist op gehandeld wordt, is er nog niet echt iets aan de hand.
Je vraag is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden. Je kunt eventueel nog bij de examencommissie navraag doen over de achtergrond van dit besluit. Het lijkt mij dat je als student wel recht hebt op die informatie.