welke diploma's moet je hebben om geschiedenis docent te worden en wat moet je in je vakken pakket?

ik wil dit graag weten. want mabye wil dat worden als ik volwassen ben.

groeten Elvina heidinga

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (3)

Als vooropleiding minimaaal een diploma op mbo4-niveau. Een havo- of vwo-diploma mag ook. Er zijn geen eisen aan het profiel. Daarna kun je naar de lerarenopleiding voor dat vak.
Slaag je, dan mag je lesgeven op tweedegraadsniveau (= t/m onderbouw havo en vwo). Wil je ook aan de andere jaren les geven, dan moet je een aanvullende opleiding volgen om "eerstegrader" te worden.
Toegevoegd op 25 februari 2019 17:34: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Er zijn twee opties
-Een universitaire studie geschiedenis (met een tweejarige Master) waarmee eerstegraads docent wordt en mag lesgeven op alle niveaus. Voor deze opleiding heb je in principe een VWP diploma nodig - er zijn een paar alternatieven maar die zijn niet simpel.
-Een HBO lerarenopleiding geschiedenis, waarmee je tweedegraads docent wordt en lesgeeft op VMBO en HAVO niveau. Alle HAVO diploma's geven toegang tot deze opleiding.
5 jaar geleden
Als je docent wilt worden (geschiedenis) moet je dit vak natuurlijk niet laten vallen.
Dus doe je nu vmbo, havo of vwo, kies geschiedenis in jouw pakket! Kies wel een profiel waarbij je geschiedenis als keuzevak kunt nemen. Bij NT en NG mag dit doorgaans niet!

Indien je nu vmbo doet, moet je hierna eerst havo of mbo gaan doen.
Doe je nu havo of vwo, dan kun je meteen verder.

Als je echt docent wilt worden (geschiedenis) kun je het beste naar het hbo gaan. Deze opleiding duurt 4 jaar en vervolgens kun je meteen al overal voor de klas staan. (Alleen op havo en vwo mag je lesgeven in de onderbouw; eerste t/m derde jaar). Dit noem je tweedegraads.
Indien je wilt, kun je al werken en eventueel verder leren. Je gaat dan gedurende ongeveer 3 jaar 1 keer per week naar school. Indien je dit afrond, mag je overal geschiedenis geven. (Ook in de bovenbouw van havo en vwo). Dit noem je eerstegraads.

Nu kun je natuurlijk ook naar de universiteit om geschiedenis te studeren. (Indien je nu vwo doet).
Als je zeker weet dat je docent wilt worden, doe dit dan niet.
Deze opleiding leert je wel alles over geschiedenis, maar niet over lesgeven.
Wil je na deze (algemene) opleiding les gaan geven, moet je eerst nog 2 jaar naar school om jouw master te behalen.
Je bent dan wel meteen eerstegraads docent, dat wel.

Succes