Nee, in Nederland heb je leerplicht.
Tot en met 16 jaar heb je officieel leerplicht.
Vanaf 17 jaar tot en met 18 jaar heb je kwalificatieplicht.
Wat houdt dit in? Je moet in Nederland dan minimaal een diploma mbo-2, havo-diploma of vwo-diploma hebben.
Stel dat je dus met 17 jaar slaagt voor het havo-diploma, dan mag je wel verder thuis studeren.
https://tienermoeders.nl/informatie/opleiding/leerplicht
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is niet toegestaan om als het ware met school te stoppen en thuis iets te gaan beginnen maar ben je minderjarig en kun je vanwege je zwangerschap of bevalling een tijdje niet naar school? Dan kun je bij de leerplichtambtenaar een ontheffing van de leerplicht aanvragen. De leerplichtwet biedt namelijk in sommige gevallen de mogelijkheid om (tijdelijke) ontheffingen aan te vragen. In het geval van een zwangerschap of bevalling kun je een vrijstelling op medische gronden aanvragen.
*Bovenstaande is uiteraard enkel van toepassing indien er geen kwalificaties zijn behaald. Indien dit wel het geval is, zoals de wet hieraan eisen heeft verbonden, dan is het antwoord simpel en kort "ja".*
Toegevoegd op 31 januari 2019 23:46: tekst