Kan een supermarkt vakkenvullers verplicht om te komen werken met carnaval?

In deze 4 dagen van carnaval wilt bijna elke vakkenvuller vrij, kan onze werkgever ons verplichten om te komen werken?
In de CAO staat iets over 3 weken van te voren verlof vragen mag niet geweigerd worden, maar geldt dit hier dan ook voor?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Ja dat kan je hebt te maken met de werkgever die vakkenvullers op die dagen ook nodig heeft. Dus als er te veel vrij gevraagd wordt dan kan dat geweigerd worden.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja. De werkgever is wettelijk verplicht om jou de gelegenheid te bieden je vakantiedagen op te nemen. Hij moet in principe met een verlofaanvraag instemmen. Maar dit mag geweigerd worden als jouw vakantie tot grote problemen voor het bedrijf leidt. Dat heet dan een zwaarwegend bedrijfsbelang. Als er een paar dagen geen vakken gevuld zouden worden kunnen de klanten geen verse boodschappen halen, dus dat is zeker een reden tot weigering.

De werkgever kan tot uiterlijk 2 weken na ontvangst van je vakantie-aanvraag schriftelijk bezwaar maken. Doet hij dat niet, dan is de vakantie vastgesteld naar jouw wensen.
Amadea
5 jaar geleden
Castle
5 jaar geleden
Plus +
Artikel bw7:638 lid 2 gaat over die twee weken.