Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mag ik als meerderjarige (16)bijverdienen met werken, voordat dat effect heeft op de bijstandsuitkering van mijn vader?

ik wil gaan werken,maar mijn vader heeft een uitkering en ik ben 16 jaar de
vraag is hoeveel ag ik per maand verdienen zodat het geen effect heeft op mijn vader salaris en subsidies?

Toegevoegd na 1 uur:
minderjarige bedoel ik

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Je bent 16 dan ben je nog niet meerderjarig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Vanaf 2015 is de regelgeving gewijzigd. Het inkomen van een 16-jarige brengt de WWB-uitkering van vader niet meer in gevaar. Als een inwonend kind 21 jaar is wordt er wel gekort op de bijstandsuitkering van vader. U wordt dan beschouwd als kostendeler. Maar zolang u valt onder de wet studiefinanciering wordt er niet gekort op de WWW-uitkering van vader. Zie de bron.

Let op:
U mag niet meer dan € 1.265 netto per kwartaal bijverdienen. Als de bijverdiensten hoger zijn vervalt voor dat kwartaal de kinderbijslag, uitbetaald aan vader. En ook het kindgebonden budget. Het maakt daarbij niet uit of u thuis woont of uitwonend is.
In de zomervakantie mag € 1.299 netto extra verdiend worden (dus €1.265 + € 1.299). De zomervakantie is de periode tussen 2 schooljaren in. Zie de bron van de SVB
(Lees meer...)
fisbel
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding