Wat is het verschil tussen differentiatie en adaptiviteit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vraag je dit voor het onderwijs?
Differentiatie in de groep en adaptief onderwijs?
Omdat ik zelf leerkracht ben, en deze begrippen actueel zijn, vraag ik dit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PJMulder, Adaptief staat tegenwoordig weer in de belangstelling maar is niet per se nieuw. Hebt u de gelegenheid om op deze manier te onderwijzen?
Differentiatie is hoe de leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen. Het omgaan met verschillen. Bij adaptief onderwijs stemt de leerkracht zijn onderwijs af op de individuele niveaus van de kinderen (Dacht ik)
Adaptiviteit of aanpassingsvermogen is het vermogen om zich aan te passen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt helemaal!
Maar de vraag van Twayla 1 wilde ik concreter maken.
Ik weet niet of zij het verschil in de begrippen in het algemeen wilt weten.
Of dat de vraag gericht is op het onderwijs. Ik legde de link, vandaar.
Is de vraag gericht op het onderwijs, dan heeft ze van jou al een mooi antwoord gekregen.
Groetjes.
Ps, ja, ik geef al heel lang gedifferentieerd onderwijs. En binnen ons bestuur ben je verplicht adaptief onderwijs aan te bieden. Maar dat deed ik eigenlijk al.
Dat komt doordat ik eerst op een school werkte waar heel veel kinderen al binnenkwamen met een enorme achterstand. Vervolgens kwam ik op een school terecht waar de meeste kinderen boven het landelijk niveau werkte. Vandaar dat ik deze vorm van onderwijs al sinds ongeveer 15 jaar intensief toepas.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PJJMulder, Neen, het wordt uw antwoord. U geeft het onderwijs. Ik heb er mee te maken bij jeugddetentie, waar sprake is van grote achterstand in kennis (en in sociale vaardigheden)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben maar een ouwe ... hoor , maar zijn jullie weleens in een kleuterklas geweest ? Op de KLOS , KleuterLeidsters ( ik was daar de enige man ) Opleidings School indertijd , werd ons toch echt niets anders geleerd dan , differentieeren en adaptiviteit . Je merkt , de verschillen tussen de leerlingen onderling , op en past je onderwijs aan , aan die verschillen . Het gaat dus , hand in hand . Dat blert de onderbouw dus al jaren naar de bovenbouw en ik hoop maar dat die inmiddels eens gaat luisteren !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden, het gaat inderdaad om het verschil tussen deze begrippen in relatie tot het onderwijs.

Antwoorden (1)

Differentiatie is , verschillen zien . opmerken .
Adaptie is , aanpassen , in het Engels , to adapt .