Moet je een rijtest doen als je autisme hebt en al een rijbewijs hebt?

Onlangs is bij mij een lichte vorm van autisme vast gesteld. Ik heb nu zo'n 10 jaar mijn rijbewijs en ik rijd regelmatig auto. Heb de auto ook nodig voor mijn werk. Ik heb dit besproken met mijn behandelaar. Die zegt dat ik voor alle zekerheid beter en rijtest en keuring moet doen. Dit omdat info en signalen bij mij wat trager worden verwerkt. Ik zelf ondervind nauwelijks problemen tijdens het autorijden. Alleen in extreem drukke omstandigheden (sneeuw en files en slippartijen) kan ik in paniek raken. Maar wie niet? ?? Op internet zag ik dat bij diagnose autisme alleen een rijtest en keuring worden gedaan als je bezig bent met rijlessen. Niet als je je rijbewijs al hebt gehaald. Hoe zit dit precies? Ik maak me wel enigzins zorgen. Zonder mijn auto kan ik mijn werk niet uitvoeren. Ik moet namelijk voor mijn werk per dag op verschillende locaties zijn. Met openbaar vervoer reizen kan maar hiermee gaat veel werktijd verloren.

crispy
5 jaar geleden
De relevante wetstekst voor dit onderwerp is als volgt: Bij de eerste beoordeling door het CBR van personen met een autismespectrumstoornis (ASS) moet een onderzoek plaatsvinden door een onafhankelijk specialist met kennis en ervaring op het gebied van ASS bij volwassenen aan de hand van een checklist met risicofactoren. Personen met ASS zijn onbeperkt geschikt voor groep 1 en 2 indien zowel co-morbide psychiatrische als somatische stoornissen voldoende onder controle zijn. Deze stoornissen zijn: – angst- en dwangstoornissen, aandachtstoornissen, hyperactiviteit, depressieve stoornissen en psychotische stoornissen; – epilepsie en genetische afwijkingen. Voor deze stoornissen gelden tevens de betreffende paragrafen uit hoofdstukken 7 en 8. Als daarbij rijgevaarlijke medicatie wordt gebruikt gelden tevens de desbetreffende paragrafen van hoofdstuk 10.
- vervolg in 2e reactie
crispy
5 jaar geleden
-2- In twijfelgevallen kan de specialist het CBR een termijnbeperking adviseren van drie of vijf jaar, waarna, evenals bij de eerste keuring, een keuring door een specialist met kennis en ervaring op gebied van ASS bij volwassenen moet plaatsvinden. Bij een eerste aanvraag voor groep 1 of 2 dient bij de beoordeling een rijtest met een deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid van het CBR plaats te vinden. Het CBR heeft hiervoor een uitvoerig protocol.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-07-01
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Het gaat je een hoop geld kosten en alleen maar ellende opleveren. Geen enkel voordeel, NIETS. Als je 10 jaar geleden alles naar waarheid hebt ingevuld heb je niets verkeerd gedaan. En aangezien je al 10 jaar zonder problemen rijd...lekker door blijven rijden. Een beperkt rijbewijs betekend: keuringen, soms om het jaar, moet je zelf betalen. Geen groot rijbewijs mogen halen. Op tijd keuring aanvragen i.v.m. wachttijden, te laat aanvragen is niet mogen rijden.
MarBet
5 jaar geleden
Als ik het zo lees in je vraag is aan jou de keus wel of niet de keuring te laten doen. Tien jaar geleden had je dezelfde problemen maar zonder het label. Toen heb je getoond dat je kunt autorijden. Tenzij je verplicht wordt een rijtest te doen, zou ik dus niets ondernemen, want je ervaart geen problemen. Je kunt ervoor kiezen de drukke momenten en bepaalde weersomstandigheden te mijden, zodat je niet in de panieksituatie terechtkomt.

Antwoorden (2)

Hoe merkwaardig ook maar rijbewijs B wordt probleemloos automatisch verlengd op ieder verlengingsmoment. Pas boven de 70 komt een zeer beperkte keuring in beeld. De gezondheidsverklaring hoeft alleen maar te worden ingevuld voordat de eerste keer praktijkexamen kan worden voldaan en als er op dat moment nader onderzoek nodig is volgens het CBR wordt dat gedaan voor het praktijkexamen wordt afgenomen, als het nog afgenomen mag worden.

Kortom, er wordt een zeer groot beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de autorijbewijsbezitter.
Computoon
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Boven de 75 jaar. (kleine aanvulling)
Ivana
5 jaar geleden
De min is niet van mij hoor!
Als je er zelf geen last van hebt en je neemt dagelijks zonder ongelukken deel aan het verkeer, dan vraagt het CBR niet om een test. Volgens mij hoef je ook bij verlenging van het rijbewijs geen keuring te doen, behalve wanneer je de leeftijd van 75 jaar hebt bereikt.
Als je voor je gemoedsrust getest wilt worden, ga dan naar een goede rijschool en vraag een proefles aan en overleg met hen waarom je die proefles wilt. Zij zullen je, zonder dit aan het CBR te melen, testen. Daarna kan je zelf een beslissing nemen.
Ik ben bijna 80 en omdat ik wilde weten of ik nog rijvaardig genoeg was, heb ik deze route tot volle tevredenheid gevolgd. Het geeft ook een zeker gevoel, wat je rijvaardigheid ten goede komt.