Heb ik recht op een uitkering na een krantenwijk?

Hallo. Ik heb een aantal maanden een krantenwijk gelopen.
Nu moest ik hier mee stoppen omdat ik 5 maandjes zwanger ben en daar door het werk lichamelijk niet meer aan kan.
Heb ik dan nu totaal geen recht op een uitkering. Helemaal zonder inkomen komen zitten is namelijk een groot probleem.
Wat moet of kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Leefde je dan van je kranten wijkje?
Quidplura
5 jaar geleden
Je geeft niet genoeg informatie. Hoe oud ben je? Woon je samen met iemand? Wonen er andere mensen in het huis die ook geld verdienen? Die informatie hebben we nodig om je vraag te beantwoorden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb mij ziek gemeld en niet mijn werk beeindigt.
Recht op een ziektewet uitkering heb ik niet.
Ik ben 27 woon samen met mijn vriend van 38 en een zoontje van 1.
Ik vroeg mij dus af of ik wel recht heb op een zwangerschaps uitkering.
Omdat ik dus schijnbaar ook geen recht heb op een ziektewet uitkering.
Het werk valt niet onder een zelfstandinge onderneming maar er word ook geen verzekering af gedragen.
Ben bij het uwv zelf geweest en de vrouw waar ik mee sprak kon mij er zelfs geen antwoord op geven.
Als je een zelf zelfstandige onderneming bent kan je namelijk zelf je zwangerschap uitkering aanvragen. Maar dat geld voor mij dus niet.
Het klinkt allemaal heel wazig dat begrijp ik maar het is ook allemaal heel wazig en ik kom er zelf niet uit.
M.v.g thadinja
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee mijn partner heeft zijn inkomen gewoon.
Maar dit is niet voldoende om alles lasten te van voldoen daarom liep ik mijn kranten erbij.
Maar dat lukt me dus nu niet meer.
Ik zit inmiddels nog maar 10 weken van mijn uitreken datum af en lichamelijk lukt het me nu niet.
Maar die extra inkomen erbij hebben we dus wel nodig. Maar schijbaar heb ik dus nergens geen recht op.

Antwoorden (1)

Om tegenwoordig ww te krijgen moet je al minimaal een jaar gewerkt hebben. Voor elk jaar krijg je een maand ww. Ben je zelf gestopt met werken dus heb je geen ontslag gekregen dan krijg je niets. Daarnaast moet je altijd minstens de helft van je uren missen wil je ww krijgen. Werk je dus bij een werkgever vier uurtjes en bij de andere zes en je verliest je baan van vier uur ook dan krijg je geen ww over die vier uur.
De regels zijn een stuk strengen geworden.
Je had je dus beter ziek kunnen melden en dan bij het uwv terecht komen.