Proefdag niet uitbetaald? Is dat legaal?

Een maand geleden heb ik gewerkt bij een beschuit bedrijf in Almelo. De meid van de uitzenbureau heeft me uitgelegd dat ik 4 uurtjes(proefdag) moest werken en ik zou alleen 2 uurtjes uitbetalen krijgen ,maar gisteren heb ik haar gebeld omdat mijn 2 uurtjes niet hebben overgemaakt. Nu zei zij dat deze uren niet zou uitbetalen worden omdat het een proefdag was. Ik vind dat heel raar, in principe was het nooit als zij heeft gezegd over 2 uurtjes gewoon een rondje kijken hoe de werk precies was. Ik heb 4 uren heel druk gewerkt als iedereen en nu krijg ik geen geld voor. Is dat legaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
ronron1212
12 jaar geleden
meid? je bedoeld mevrouw
ronron1212
12 jaar geleden
Weet ik niet staat meid kan ouder of jonger zijn maar is geen normale manier van praten over een vrouw

Het beste antwoord

Als van te voren afgesproken wordt dat je voor een proefdag niet uitbetaald wordt en jij gaat daar ook mee akkoord, dan hoeft er ook niet uitbetaald te worden.
Nu hebben jullie afgesproken dat er 4 uur gewerkt wordt en dat er 2 uur uitbetaald wordt. Die afspraak heb je gemaakt met het uitzendbureau. Het is dan ook niet meer dan logisch en eerlijk dat het uitzendbureau die afspraak nakomt en jou die 2 uur uitbetaald.
Informeer er nog eens naar en wijs ze op de afspraak die jullie hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is niet legaal. Je hebt wel een mondelinge afspraak gemaakt dat je maar twee uur betaald zou krijgen maar daar moeten zij zich aan houden. Schrijf hen een brief waarin je aangeeft dat ze in gebreke blijven en je op afzienbare termijn (bv 2 weken) betaald wilt worden. Je kan met deze vraag ook nog terecht bij het juridisch loket.

http://www.juridischloket.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste meid hoeveel uur hebje daar (geweest)gewerkt 4uur begrijpt ik !is dat juist. ? En hoe laat swam je daar en hoe laat ging je weg ?is daar een at rids relatie uit voortgekomen ?misschien is het zo gegaan .je bent in de ochtend gekomen om zo 9u hebben ze in de middag je bedankt ,of hebje er zelf van af gezien .4uur proef is niet zo gek ,en bedoelde ze dat als je de hele werkdag zou blijven je 2u uitbet krijgt bij wederzijds tevredenheid .zo gaat het vaak .mocht het zo niet zijn ga even zelf er naar toe .blijf heel rustig en vriendelijk ,liefst met de zelfde mevr ,neem evt iemand mee die goed begrijpt wat jij bedoelt .lukt dat niet raadpleeg de rechtshulp of je bond succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is de fabriek van "Dat zeg ik....." :-)
Mooie locatie daar aan het water...

anyway.. een proefdag zeg je? denk niet dat ze verplicht zijn om het te betalen... maar dat neemt niet weg dat het wel gezegd is.. wellicht dat je die pepernoten bakkers kunt vragen? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt iedereen voor jullie reactie. ik was heel nieuwsgierig over jullie mening. Volgende keer ga ik dat rekening houden. Ik ga niet aan de uitzenbureau een brief schrijven of zo, omdat ze bewust zijn dat wij gesproken hebben. Ik vind dat niet eerlijk wat ze zei in de laast moment!! maar gelukkig dat ik alleen 4 uurtjes ben geweest en niet de hele dag.
En ja McOlaf was in de fabriek!!!Gr..