hoe spreek je een docent op de hogeschool/uni aan?

op de basisschool zeg je meester of juf, op de middelbare meneer of mevrouw maar wat zeg je op hbo/uni? ik las ergens dat je daar geen ''meneer'' meer zegt. maar wat dan?

5 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Parra187, je hebt waarschijnlijk iets gelezen van de gewoontes bij de Universiteit te Utrecht. Het kleinschalig Utrechts onderwijsmodel.

Antwoorden (1)

Op de HBO of de universiteit spreekt men de docenten of de profs aan met meneer of mevrouw en altijd met u, zolang niet blijkt dat men prijs stelt op tutoyeren.
Ook e-mails begint men met geachte meneer of geachte mevrouw en kun je eindigen met: bij voorbaat dank voor uw moeite, als het om een verzoek gaat.
https://nos.nl/op3/artikel/2055759-zeg-geen-toedels-tegen-je-docent.html
https://www.studenten.net/artikel/zo-schrijf-je-nette-e-mails-naar-docenten
Hoogleraren op een universiteit stellen zich vaker formeler op dan docenten op een HBO. Maar zolang zij zich niet voorstellen in de trant van: zeg maar Henk (of Truus kan ook) blijft het meneer/mevrouw en u.
Andersom is ook interessant: hoe wil jij aangesproken worden? Wel een paar weken wachten met je voorkeur uitspreken
https://www.universiteitleiden.nl/agenda/2018/06/paneldiscussie-genderneutraal-taalgebruik-juni
Toegevoegd op 01 november 2018 22:24: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
Herken ik niet van mijn studententijd op de universiteit. Daar was tutoyeren vrij normaal. Kan dus best wel verschillen per universiteit en misschien per studierichting.
VraagAntwoord66
5 jaar geleden
Docenten willen bij ons op de hoge school niet eens worden aangesproken met u of meneer/mevrouw. Gewoon de voornaam en je.