Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je MBO 4 halen of kan je gewoon daarvoor kiezen?

Moet je goede cijfers hebben voor een diploma die toegang leidt tot MBO 4 ? Of kan je gewoon voor een opleiding kiezen.

Ik heb het over in Kader leerjaar.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
875

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp: je zit nu in vmbo kader en wilt weten of je hoge cijfers moet halen om toegelaten te worden tot mbo niveau 4.
Het antwoord is: nee, je cijfers zijn geen voorwaarde om toegelaten te worden. Sinds afgelopen schooljaar is er nieuwe wetgeving rond toelatingsrecht in het mbo. Een school mag je niet de toegang tot een opleiding weigeren als je voldoet aan de toelatingseisen, je voor 1 april aanmeldt en meedoet aan verplichte intakeactiviteiten. Bij enkele opleidingen zijn er aanvullende toelatingseisen, bijvoorbeeld bij technische opleidingen kan het zijn dat je wiskunde en natuurkunde met minimaal een 6 moet hebben gehaald. Maar voor de meeste opleidingen ben je toelaatbaar met een kaderdiploma.
Wel is het goed je te realiseren dat mbo 4 wel een stuk pittiger is dan kader. Als je cijfers dus maar net voldoende zijn, zal een school je adviseren toch eerst niveau 3 te doen, om te voorkomen dat je halverwege uitvalt. Maar jij beslist uiteindelijk of je dat advies opvolgt.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding