Wat houdt de functie 'Scrum Master' in?

https://www.ictergezocht.nl/8237_brunel-nederland-bv/ict-vacatures/37046_scrum-master/
Mijn vraag was: Scrum, wie kan op een simpele manier uitleggen wat dat betekent?

Iemand heeft mijn vraag veranderd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Antoni
5 jaar geleden
Het moderatie-team van GoeieVraag kan vragen duidelijker maken als het dat nodig vindt.

Antwoorden (3)

Scrum biedt een framework dat gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van producten in teamverband. Van oorsprong is dit een methodiek die alleen gebruikt wordt bij IT projecten, maar tegenwoordig kan het ook zeker gebruikt worden in de non-IT sector. Scrum en Agile Scrum zijn synoniemen.
De kern van Scrum is dat het zelfsturende en multidisciplinaire Scrumteam een project oppakt. Dit is mogelijk, omdat Scrum ervan uitgaat dat de benodigde kennis bij de teamleden aanwezig is. Ieder teamlid is betrokken bij het verdelen van de taken, het benoemen van blokkades en het plannen.

Het team wordt geleid door een Scrum Master. Deze leidt aan het begin van iedere dag de ‘Daily Scrum‘ meeting, ook wel ‘Daily Standup’ genoemd, omdat deze meeting altijd staand gebeurd. De meeting duurt maximaal 15 minuten en de teamleden beantwoorden de volgende drie vragen:

Wat heb ik gedaan?
Wat ga ik doen?
Wat zijn de problemen?
Mede door deze meeting werken de teamleden nauw samen en kan veel kennis uitgewisseld worden.
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
En wat is nou het antwoord op de vraag? Je hebt alleen maar gekopieerd dat Scrum Scrum is....
Scrum is een werkwijze om in een teamverband samen te werken.
De kracht wordt verondersteld te zitten in het feit dat in een klein team wel alle betrokkenen aanwezig of vertegenwoordigt zijn. Dus (in de ict) zowel de klant, de ontwerpers, de programmeurs als de testers. Door nauw samen te werken, met korte lijnen zouden tijdrovende zaken als uitgebreide ontwerpen vooraf veel minder gedetailleerd en dus sneller kunnen.

Een ander kenmerk van scrummen is het trekken van "sprints" een vaste periode (bv 4 weken) waarin een deel (!) van de functionaliteit volledig gerealiseerd wordt.
Je krijgt dus per sprint een volledig ontworpen, geprogrammeerd én getest deel van de gewenste functionaliteit.
In de volgende sprint (de volgende 4 weken) wordt een volgend stuk gerealiseerd enz. enz., totdat het project klaar is.
Dit in tegenstelling tot het "waterval systeem" waarin eerst alle ontwerpen uitgedacht worden, dan gaan de programmeurs aan het werk en als laatste de testers.
Het woord 'scrum' is afkomstig uit het rugby. Ik weet niet of je het wel eens gezien hebt....de beide teams staan bij de 'scrum' voorover gebogen tegen elkaar in te duwen om de bal te veroveren en in de aanval te gaan.

Het gaat hier om samenwerking om een doel te bereiken.

In de ICT is een scrum een bepaalde manier om in korte tijd bepaalde software te ontwikkelen die nog aangepast kan worden en scrum heeft die flexibiliteit om zelfs op het einde nog bijkomende eisen of wensen aan te passen. Soms weet een klant namelijk niet precies wat hij eigenliijk wil. het team gaat dan aan de slag om het product in korte tijd werkend te hebben, zodat al snel duidelijk is of of men goed bezig is.
Dit beperkt de risico's van langdurige projecten waarin gebruikers of klanten soms pas na een jaar het resultaat kunnen zien en uitproberen.

Een ontwikkelteam bestaat uit leden die elk hun eigen 'vakgebied' hebben....de een is goed in scripts en codes, de ander is weer goed met analyses en zo heeft ieder zijn eigen specialisme. Dat betekent dus veel overleggen met elkaar en veel brainstormen.
De teams zijn vaak klein ( 3-9 leden) en werken liefst in één ruimte samen.
Het team organiseert zichzelf en zorgt dat het product binnen de afgesproken periode (meestal 1 week tot een maand) klaar is en in principe al in productie genomen kan worden.

De scrum master is de leider van het team en is dan ook verantwoordelijk voor het hele scrum proces. Het team leert constant, ook van elkaar, en hij verzorgt evtl. trainingen en de dagelijkse vergaderingen. Hij begeleidt het team en voorziet ze van alles wat ze voor heun proces nodig hebben...hij schermt ze ook af, zodat ze niet door anderen astig gevallen worden. Ze hebben immers een deadline zie ze moeten halen!
amc