Ik woon nu sinds ongeveer 6 week in Assen en heb een bericht gekregen van de gemeente.. Ze willen weten waarom ik een vroege schoolverlater ben?

Ben ik verplicht daarop te reageren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je ietsje meer uitleg geven. Waarom denken ze dat? Zit je nog op school? Hoe oud ben je? Welke opleidingen heb je afgerond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 18jaar oud, ik zit niet op school omdat ik net hier heen ben verhuisd.. Mijn opleiding begint volgende week en ik heb 1,5jaar geleden mijn vmbo diploma gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je na het behalen van je diploma nog wel naar school geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie heb ik ook zoiets van; wat hebben zij daar nou weer mee te maken?! Zolang je je belasting maar netjes afdraagt.. Misschien dat het probleem er een beetje in zit dat de laatste tijd schoolverlaters veel in het nieuws geweest zijn en dat er vanuit verschillende hoeken aangegeven is dat er meer aandacht aan besteedt zal worden. Maar verplicht, nee, dat lijkt me sterk!

Antwoorden (2)

De gemeente draait op voor de bijstand die ze aan jou moeten verlenen als je zelf niet aan werk of studie kunt komen. Door achtergrondinfo te vragen kunnen ze Inschatten of hulp nodig is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij ook de reden.
Ik zou gewoon reageren, zo'n vreemde vraag is het niet. Ze vragen je pincode niet ;)
Uit de reacties lees ik dat je 18 bent, dat je 1,5 jaar geleden je VMBO hebt gehaald, en dat je vervolgopleiding binnenkort start.

Als je na je VMBO geen andere opleiding hebt gevolgd, dan voldoe je waarschijnlijk niet aan de kwalificatieplicht. De leerplicht loopt tot het einde van het schooljaar waarin je 16 werd, en daarna begint de kwalificatieplicht. Dat betekent dat als je nog geen MBO-2, HAVO- of VWO-diploma hebt, je verplicht bent om een opleiding te volgen. De kwalificatieplicht eindigt op je 18e verjaardag. Verschil tussen leerplicht en kwalificatieplicht is dat je na je 16e niet meer per se fulltime naar school hoeft, maar je ook werken en leren mag combineren op het MBO.

Als jij de afgelopen anderhalf jaar geen enkele opleiding hebt gevolgd, voldeed je dus feitelijk niet aan deze wettelijke plicht. In die zin ben je dus voortijdig schoolverlater. Je vorige gemeente is daar waarschijnlijk lakser in geweest, en in Assen zitten ze daar blijkbaar meer bovenop.

Nu ben je inmiddels 18, dus ik ga er niet vanuit dat ze nog met terugwerkende kracht een boete gaan opleggen ofzo, zeker niet als je binnenkort alsnog een opleiding gaat doen om die startkwalificatie te halen. De gemeente is - zoals in een ander antwoord ook staat - verantwoordelijk als jij een Bijstandsuitkering zou aanvragen, en in dat geval kunnen ze je alsnog verplichten om een startkwalificatie te halen. Ze willen dus waarschijnlijk weten hoe je situatie precies is, om in te kunnen schatten of je een uitkering aan zult vragen. Als je dat zou doen, kan het zijn dat ze willen weten waarom je geen startkwalificatie hebt, en misschien dat ze dan ook nog van je vorige gemeente willen weten waarom zij je niet hebben gewezen op je kwalificatieplicht. Mogelijk heeft het er dus mee te maken dat de ene gemeente niet wil opdraaien voor de laksheid van een andere gemeente.

Ik zou gewoon antwoord geven, en uitleggen dat je binnenkort alsnog met een opleiding start. Of je verplicht bent om te antwoorden weet ik niet, maar je bent inmiddels 18, én van plan een opleiding te gaan volgen, en vooral dat laatste is precies wat de gemeente graag hoort.