Waarom wordt de loonheffing berekend over het fiscale loon en niet over het bruto loon?

Het fiscale loon is natuurlijk hoger dan het brutoloon. Ik betaal loonheffing over mijn fiscale loon en dit bedrag loonheffing wordt vervolgens afgetrokken van mijn lagere brutoloon. In feite betaal je dan toch teveel loonheffing of zie ik dit helemaal fout?

Weet jij het antwoord?

/2500

De loonheffing wordt berekend over het fiscale loon. En vervolgens in mindering gebracht in het bruto-nettotraject. Hoe zou men het anders moeten doen? Het loonbegrip voor de loonheffing komt neer op: elk voordeel uit dienstbetrekking is loon. Daar zijn wat uitzonderingen maar als die niet van toepassing zijn geldt de hoofdregel. En over "voordelen" betaal je belasting. Niet alleen het brutoloon is een voordeel uit dienstbetrekking. Ook allerlei toeslagen en vergoedingen zijn dat. En tellen dus ook als loon. Een auto van de zaak waarin je ook prive mag rijden, is ook een voordeel en telt dus (via een speciale regel) mee als loon. Maar voor je eigen bijdrage aan het pensioen geldt een sympathieke regel. Dat verlaagt het fiscale loon en dus ook de loonheffing. Wat het voordeel heeft dat de bruto-inhouding groter is dan het effect op het nettoloon. Uiteindelijk wordt er toch loonheffing ingehouden op het pensioen maar dan op het moment dat het pensioen wordt uitgekeerd. Je ziet het dus fout -vanuit het systeem gezien althans-. Als elk voordeel uit dienstbetrekking loon is, dan moet je "loon" dus ruimer zien dan het contractueel overeengekomen salaris.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100