Hoe wordt het combinatiecijfer van pws en maatschappijleer berekent?

Ik wil graag cum laude slaan, maar daarvoor heb je voor het combinatie cijfer van pws en maatschappijleer een 7 nodig. Helaas heb ik een 6 voor mn pws gehaald en het ligt nu aan de manier van afronden hoe hoog ik moet staan voor maatschappijleer om een 7 gemiddeld te krijgen.
als twee kaar afgerond wordt heb ik een 6,5 nodig (6,5 --> 7 , 7+6/2 = 6.5 --> 7)
als het alleen aan t einde wordt afgerond heb ik en 7 nodig (7+6/2 = 6.5 --> 7)
en als het alleen aan t begin wordt afgerond heb ik een 7,5 nodig (7,5 ---> 8 , 8+6/2=7)

Dus welke is het?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier een uitgebreide uitleg via het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS).
https://www.laks.nl/vragen/eindexamens/wanneer-ben-ik-cum-laude-geslaagd Cum laude slagingseisen eindexamen VWO 2018
http://wanneergeslaagd.nl/vwo/cum-laude/
Bereken hier wat je precies moet halen om cum laude te slagen met je huidige schoolcijfers.
Het gemiddelde van je afgeronde eindcijfers is 8,0 of hoger
en geen enkel vak is lager dan een 7
en de rekentoets kan meetellen als dat de uitslag positief beïnvloed.
Alleen het hoogste cijfer uit het vrije deel telt mee voor deze berekening. Cum laude slagingseisen eindexamen HAVO 2018
http://wanneergeslaagd.nl/havo/cum-laude/
Bereken hier wat je precies moet halen om te cum laude slagen met je huidige schoolcijfers.
Het gemiddelde van je afgeronde eindcijfers is 8,0 of hoger
En geen enkel vak is lager dan een 6
De rekentoets telt niet mee en alleen het hoogste cijfer uit het vrije deel telt mee voor deze berekening.

Het beste antwoord

Het cijfer voor het profielwerkstuk wordt afgerond op een heel cijfer (rekenkundig afgerond dus 5,5 wordt 6 en 5,4 wordt 5).

Zelfde geldt voor maatschappijleer.

Die twee cijfers worden opgeteld, gedeeld door twee en vervolgings rekenkundig afgerond op een heel cijfer.

Dus om op een combinatiecijfer van 7 uit te komen (bij een 6 voor het pws) moet je afgerond een 7 voor maatschappijleer hebben. Want 6 + 7 = 13, 13/2 = 6,5 en dit wordt een 7.

En om een afgeronde 7 voor maatschappijleer te hebben moet je minstens een onafgeronde 6,5 voor dat vak hebben.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor de snelle reactie