Hoe wordt het combinatiecijfer van pws en maatschappijleer berekent?

Ik wil graag cum laude slaan, maar daarvoor heb je voor het combinatie cijfer van pws en maatschappijleer een 7 nodig. Helaas heb ik een 6 voor mn pws gehaald en het ligt nu aan de manier van afronden hoe hoog ik moet staan voor maatschappijleer om een 7 gemiddeld te krijgen.
als twee kaar afgerond wordt heb ik een 6,5 nodig (6,5 --> 7 , 7+6/2 = 6.5 --> 7)
als het alleen aan t einde wordt afgerond heb ik en 7 nodig (7+6/2 = 6.5 --> 7)
en als het alleen aan t begin wordt afgerond heb ik een 7,5 nodig (7,5 ---> 8 , 8+6/2=7)

Dus welke is het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het cijfer voor het profielwerkstuk wordt afgerond op een heel cijfer (rekenkundig afgerond dus 5,5 wordt 6 en 5,4 wordt 5). Zelfde geldt voor maatschappijleer. Die twee cijfers worden opgeteld, gedeeld door twee en vervolgings rekenkundig afgerond op een heel cijfer. Dus om op een combinatiecijfer van 7 uit te komen (bij een 6 voor het pws) moet je afgerond een 7 voor maatschappijleer hebben. Want 6 + 7 = 13, 13/2 = 6,5 en dit wordt een 7. En om een afgeronde 7 voor maatschappijleer te hebben moet je minstens een onafgeronde 6,5 voor dat vak hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100