Heeft studeren op latere leeftijd nog wel zin, om een betere baan te krijgen?

Ik ben 37 jaar en momenteel werkzaam in de tuinbouw, maar ik zou graag iets anders willen gaan doen in de toekomst.

Ik ben onlangs begonnen met de cursus praktijk diploma boekhouden en wil volgend jaar gaan beginnen met een Hbo opleiding bedrijfseconomie of accountancy.

Maar heeft dit eigenlijk nog wel zin, om nu nog op deze leeftijd te gaan studeren want wie gaat je dan nog aannemen als je al in de 40 bent en je hebt dan pas een Hbo diploma.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je wel een risico neemt. Het klinkt allemaal leuk, maar de kans dat je daadwerkelijk een baan gaat vinden die bij je opleiding past, is op jou leeftijd zonder ervaring waarschijnlijk minder groot dan wanneer je jonger was geweest. Dat moet je wel in gedachten houden.
Toch denk ik dat je het wel moet doen, want het is blijkbaar iets dat je graag wilt. Als je het nu niet doet, zul je er altijd met een vervelend gevoel op terugkijken en denken: had ik het maar gedaan, misschien had ik dan nu een baan gehad die helemaal bij me past, ook al weet je niet of dat zo is. Bovendien, 40 jaar is nog niet heel erg oud. Bedrijven zullen het misschien juist als positief zien dat jij op latere leeftijd toch nog bent gaan studeren. Dat laat namelijk zien dat je gemotiveerd bent.
Als het mogelijk is deze opleiding in deeltijd te volgen, dan zou ik je dat aanraden. Je hoeft dan je baan niet helemaal op te zeggen en kunt daar misschien eventueel op terugvallen als je na de opleiding geen passende baan kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het is nooit te laat voor omscholing. Probleem van deze tijd is juist dat mensen te lang vast houden aan het oude. En dan inspiratieloos hun dagen slijten op het werk. Veel mensen stoppen met scholing rond hun 40ste. Het is een absolute pre als je tijdens een sollicitatie kunt laten zien dat je zo actief met je loopbaan bezig bent en dat doet vanuit een persoonlijke motivatie. Investeren in jezelf is een goede stap: ik wens je er veel succes mee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was zelf 35, had een goede baan met een knap inkomen, en besloot toch om naar de universiteit te gaan. Nu ben ik 20 jaar verder, en heb daar nooit spijt van gehad. Misschien had ik mijn vorige baan, als ik daar was gebleven, hetzelfde verdiend. Maar heb nu wel meer intellectuele uitdaging en vrijheid. Bedenk dat studeren niet alleen betekent dat je nieuwe kennis en vaardigheden opdoet, het geeft ook persoonlijke ontwikkeling. En: als je twijfelt of je tot je 68-ste min of meer hetzelfde wilt blijven doen, neem dan nu de nodige stappen zou ik zeggen. Uit onderzoeken blijkt dat rond de helft van de mensen een hekel heeft aan hun werk. Dat is toch uitermate zielig!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens: plus!