Hoe worden Nederlands diploma's genoemd in Duitsland en wat is de waarde hiervan?

Ik stel het zeer op prijs als iemand bekend is met het Duitse leersysteem.

In verband met een studie in Duitsland waarin ik geïnteresseerd ben, waarvoor ''abitur' wordt vereist, zou ik graag willen weten hoe een Nederlands middelbaar schooldiploma wordt genoemd en wat de waarde van dit diploma is t.o.v. een Duits diploma.

Uit de informatie op het web heb ik voorlopig het volgende opgemaakt:

havo = Fachhochschulreife
vwo = Fachgebundende Hochschulreife, maar niet direct vergelijkbaar met ''abitur", wat Algemeine Hochschulreife wordt genoemd. Aanname is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gymnasium en atheneum?

Klopt dit?

Hoe wordt een vwo-deelcertifacten genoemd en worden deze erkend?
Hoe wordt MBO4 genoemd?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het niveau van de Realschulabschluss/Abschlusszeugnis der Klasse 10 der Hauptschule/ Sekundarabschluss I/Mittlere Reife is vergelijkbaar met dat van een vmbo diploma (theoretische leerweg). Het niveau van de Fachhochschulreife is vergelijkbaar met dat van een havo-diploma. Het niveau van het Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife is vergelijkbaar met dat van een VWO diploma. In Duitsland kan je op de middelbare school de eindexamenvariant 'Abitur' ( equivalent aan het VWO diploma) doen en hiermee heb je in principe toegang tot alle opleidingen aan alle universiteiten en Fachhochschulen. Met de Fachhochschulreife (Havo)kan je alleen een opleiding aan een Fachhochschule volgen. In principe kan je dus met een Havo-diploma aan een Duitse Fachhochschule studeren en met een VWO-diploma aan een Duitse Universität. Verder kun je met een bachelor-diploma op HBO-niveau in aanmerking komen voor een master aan een Duitse Fachhochschule en met een universitaire bachelor voor een master aan een Duitse Universität. Het Duitse onderwijssysteem is complex met vele getuigschriften en diploma's en het lastige is dat alle deelstaten hun eigen onderwijsregels hebben. Om een indruk en uitleg te krijgen kan je beter hier even kijken;...vooral de onderste is interessant en erg uitgebreid. https://www.studereninduitsland.nl/studie-informatie/het-duitse-hoger-onderwijs Nog overzichtelijker; https://www.nuffic.nl/publicaties/vind-een-publicatie/onderwijssysteem-duitsland.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100