Hoe worden Nederlands diploma's genoemd in Duitsland en wat is de waarde hiervan?

Ik stel het zeer op prijs als iemand bekend is met het Duitse leersysteem.

In verband met een studie in Duitsland waarin ik geïnteresseerd ben, waarvoor ''abitur' wordt vereist, zou ik graag willen weten hoe een Nederlands middelbaar schooldiploma wordt genoemd en wat de waarde van dit diploma is t.o.v. een Duits diploma.

Uit de informatie op het web heb ik voorlopig het volgende opgemaakt:

havo = Fachhochschulreife
vwo = Fachgebundende Hochschulreife, maar niet direct vergelijkbaar met ''abitur", wat Algemeine Hochschulreife wordt genoemd. Aanname is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gymnasium en atheneum?

Klopt dit?

Hoe wordt een vwo-deelcertifacten genoemd en worden deze erkend?
Hoe wordt MBO4 genoemd?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.7K
ronron1212
5 jaar geleden
is in Duitsland het examen aan het einde van het Gymnasium, de school die is te vergelijken met het algemeen secundair onderwijs in Vlaanderen en vwo in Nederland.

Het beste antwoord

Het niveau van de Realschulabschluss/Abschlusszeugnis der Klasse 10 der
Hauptschule/ Sekundarabschluss I/Mittlere Reife is vergelijkbaar met dat van een vmbo diploma (theoretische leerweg).
Het niveau van de Fachhochschulreife is vergelijkbaar met dat van een havo-diploma.
Het niveau van het Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife is vergelijkbaar met dat van een VWO diploma.
In Duitsland kan je op de middelbare school de eindexamenvariant 'Abitur' ( equivalent aan het VWO diploma) doen en hiermee heb je in principe toegang tot alle opleidingen aan alle universiteiten en Fachhochschulen.
Met de Fachhochschulreife (Havo)kan je alleen een opleiding aan een Fachhochschule volgen. In principe kan je dus met een Havo-diploma aan een Duitse Fachhochschule studeren en met een VWO-diploma aan een Duitse Universität. Verder kun je met een bachelor-diploma op HBO-niveau in aanmerking komen voor een master aan een Duitse Fachhochschule en met een universitaire bachelor voor een master aan een Duitse Universität.

Het Duitse onderwijssysteem is complex met vele getuigschriften en diploma's en het lastige is dat alle deelstaten hun eigen onderwijsregels hebben. Om een indruk en uitleg te krijgen kan je beter hier even kijken;...vooral de onderste is interessant en erg uitgebreid.

https://www.studereninduitsland.nl/studie-informatie/het-duitse-hoger-onderwijs
Nog overzichtelijker;
https://www.nuffic.nl/publicaties/vind-een-publicatie/onderwijssysteem-duitsland.pdf
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Super bedankt. Enigste vraag die ik nog heb is: de universiteit vereist “abitur”, is het dan mogelijk om met slechts enkele vwo-deelcertificaten, zoals wiskunde en natuurkunde, toegelaten te worden tot deze opleiding?
amc
5 jaar geleden
Je zult dan toch bij de betreffende uni moeten informeren wat zij vereisen en of zij jouw behaalde papieren goed genoeg vinden, helaas zijn de regels in elke deelstaat weer anders en wat bijv. in Nordrhein-Westfalen wel geldt kan in Rheinland-Pfalz weer heel anders zijn. Een indruk per land...... studieren-ohne-abitur.de/web/ Hier is een kaart met alle deelstaten en hun studievereisten of aanwezigen Fachhochschulen enz. http://www.studieren-ohne-abitur.de/web/studienCheck/ Het is in Duitsland dus ook mogelijk te studeren zonder Abitur. Je moet dan eerst informatie aanvragen welke certificaten vereist zijn en dit is in elke deelstaat weer anders. Ze hebben allemaal hun eigen eisen en regels. Je hebt dus best kans om op grond van jouw behaalde papieren aangenomen te worden voor een bep. studie, maar niet in elke deelstaat in het land gelden dus dezelfde vorauszetzungen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Opnieuw bedankt voor de aanvullende informatie! Uit het contact dat ik voorlopig heb gehad met de uni, ben ik helaas niets direct wijzer geworden. Ze verwijzen mij enkel door naar de pagina waarop de toelatingseisen uiteen staan. Kort en bondig: HAVO = geen toelating
Abitur = directe toelating
Fachgebundende hochschreife biedt toegang als de geëxamineerde vakken van het diploma overeenkomen met de vereisten voor de universitaire studie. Die Fachgebundene Hochschulreife berechtigt zum Studium bestimmter Fächer und Fachrichtungen an Un Echter beantwoord dat niet mijn vraag of ik met vwo-deelcertificaten ook in aanmerking kàn komen. Mijn hoogste huidige vooropleiding betreft MBO4, wat gelijkgesteld wordt aan HAVO. Daarnaast ben ik ook 21+, wat in Nederland een deurtje open zet om een doctorom colloquium af te leggen. In Duitsland lijkt dit ook niet van toepassing te zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In navolging van mijn vorige tekst: Fachgebundende Hochschulreife is een VWO profiel, zoals Natuur & Techniek? In dat geval zou je toegelaten kunnen worden tot de opleiding, mits de geëxamineerde vakken overeenkomen met de vereisten voor de universitaire studie. Citaat: Die Fachgebundene Hochschulreife berechtigt zum Studium bestimmter Fächer und Fachrichtungen an Universitäten und Fachhochschulen. Wenn Sie die Fachgebundene Hochschulreife erworben haben (Hinweis: das Wort „fachgebunden" steht dann in der Regel auch auf dem Abschlusszeugnis), können Sie die Einschlägigkeit der Fachgebundenheit für einen Studiengang an der Deutschen Sporthochschule auf Antrag überprüfen lassen.
amc
5 jaar geleden
Fachhochschulreife
Nederlandse waardering: havo (NLQF 4 / EQF 4).
Duur van de opleiding: 2 jaar.
Soort onderwijs: algemeen vormend voortgezet onderwijs.
Functie van het diploma: toelating tot het hoger beroepsonderwijs (Fachhochschule). Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife
Nederlandse waardering: vwo-diploma (NLQF 4+ / EQF 4).
Duur van de opleiding: 2 tot 3 jaar.
Soort onderwijs: algemeen vormend voortgezet onderwijs.
Functie van het diploma: toelating tot elke vorm van hoger onderwijs. Kijk anders hier eens;
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/onderwijs-en-internationalisering/vraag-en-antwoord/hoe-laat-ik-mijn-nederlandse-diploma-voor-het-buitenland-waarderen-of-erkennen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik weet wat mij nu toe doen staat om in aanmerking te komen voor de studie.