Hoeveel verdien je als huishoudelijk hulp?

Ik ga ivm verhuizing een andere baan moeten zoeken. Helaas geen diploma dus ben aan het kijken voor huishoudelijk hulp. Ik kan alleen nergens vinden wat dit ongeveer netto per uur verdiend.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
Erna55
5 jaar geleden
Je wilt een andere baan zoeken. Nu heb je dus een baan waar je ervaring in hebt. Je zou op je nieuwe woonplaats een ook deze baan kunnen zoeken.

Antwoorden (3)

Privé meestal 12,50 euro per uur.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Via een bedrijf met contract tussen €9,00 en €17,00
Zonder contract (zwart) lang geleden al €15,00 per uur - netto.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Computoon
5 jaar geleden
Vreemd dat zwart zo duur is. Je zou verwachten dat het "zwarte tarief" onder het "witte tarief ligt. Waarom zou iemand anders gebruik maken van de diensten van een "zwarte" huishoudelijke hulp?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, zou je denken. maar goede hulp wil goed betaald worden. Was fls.10,00 toen fls.12.50 en vervolgens fls.15,00. Zoals met alles werd gulden ...gewoon... euro. Waarom? Mensen die het kunnen betalen hebben liever geen bedrijf als tussenpersoon, maar via via of advertentie de mogelijkheid iemand persoonlijk aan te nemen. Meer vrijheid van handelen?
SentWierda
5 jaar geleden
@jodokus52. Dat gulden gewoon euro werd gaat vaak op. Maar het gaat ook vaak niet op. Bedragen in euro's zijn soms zelfs gehalveerd of meer dan gehalveerd. Ook op het gebied van beloning. Een voorbeeld dat tot nadenken stemt: een fotojournalist kreeg in 2008 (net voor de crisis) per foto 84 euro. En in 2017: 34 euro.
Bron: NRC 1 mei 2018. Artikel: In de vuurlinie voor een grijpstuiver.
Het gebruikelijke tarief is tegenwoordig 11 of 12 euro per uur. Omgerekend 35 euro per drie uur. In de Randstad wordt meer betaald.
Als je werkt via een multinational als Helpling dan betaalt de opdrachtgever 13,90 euro per uur. De huishoudelijke hulp levert daarvan 20 % in: de inkomsten van Helpling.
Reëel is maximaal 9 euro per uur (bruto = netto!) - als je een vergelijking maakt met de thuiszorg die vaak maar iets meer dan 10 euro per uur krijgt en daarvoor veel meer in z'n of d'r mars moet hebben dan een huishoudelijke hulp.
5 jaar geleden
Computoon
5 jaar geleden
Met een bedrag van eur 9.- uur (bruto en niet bruto = netto) zit de huishoudelijke hulp onder het (herleide) wettelijk brutominimumloon. Immers: eur 367,90/week is het wettelijk minimumloon voor iemand van 22-jaar en ouder. Ga je uit van een 40-urige werkweek dan zou het herleide minimumuurloon eur 9,20 zijn. Dat is de ondergrens voor een werknemer en zou ook de ondergrens voor een huishoudelijke hulp moeten zijn. Reëel is in ieder geval dat de huishoudelijke hulp haar vergoeding opgeeft aan de Belastingdienst, hoe veel hoger die ook is. DAT deze in de praktijk (veel) hoger ligt dan het minimumloon is eenvoudigweg een kwestie van vraag en aanbod. Dat huishoudelijke hulpen regelmatig 'vergeten' hun (bij)verdiensten op te geven aan de Belastingdienst is weer een andere zaak.
SentWierda
5 jaar geleden
@Computoon: zwartwerken wordt toch per definitie slechter betaald dan het minimumloon?
Oftewel: 9,00 euro is minder dan 9,20 euro.
Computoon
5 jaar geleden
Zwartwerken wordt niet altijd slechter betaald dan "wit". Er wordt vaak een "tarief " gehanteerd dat onder het bruto- maar boven het nettoloon ligt dat iemand zou krijgen als hij of zij "wit" zou werken. Dat is een "gedeeld belang" van opdrachtgever en opdrachtnemer. Daarom zal zwart werk nauwelijks uit te bannen zijn. Er zijn genoeg huishoudelijke hulpen die aan een particulier een tarief vragen van 14 euro of meer per uur. Dat is een uurtarief uit de hogere schalen van de schoonmaakcao. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Een "zwarte schoonmaakhulp" verdient daardoor vaak meer dan een "witte schoonmaakhulp".