Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat ik volgens DUO een studieschuld heb?

Ik heb destijds namelijk €0,- ingevuld voor de lening, wel heb ik een studentenreisproduct, maar dat is als het goed is een gift en geen schuld. Hoe komt het dan dat mijn studieschuld toch ruim €700,- is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Deze vraag moet je aan DUO zelf stellen. Voor iedere student is de situatie anders.
Maar in het algemeen geldt het volgende:
Het studentenreisproduct is alleen een gift als je deze hebt tijdens je mbo 1 of 2 studie.
In alle andere gevallen is het een lening. Deze lening wordt uiteindelijk wel een gift, maar dan moet je je diploma binnen 10 jaar hebben gehaald. Anders moet je het bedrag terugbetalen. En ja, dat bedrag kan snel een totaal van 700,- bereiken, want het maandelijkse bedrag was in 2017 meer dan 89,- euro, en in 2018 is het al meer dan 91,- euro per maand. https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/
Maar of dit bij jou van toepassing is weet ik niet. Dit zou je dus mij DUO na moeten vragen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je reisproduct wordt pas een gift als je binnen 10 jaar na de start van je studie een diploma haalt. Zo niet, dan zul je dat terug moeten betalen, en dus wordt het nu als schuld geregistreerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding