Hoe kan het dat er mensen uit Nederland, in Nederland geboren / getogen, van een HBO opleiding komen en nog steeds hun Nederlands niet beheersen?

Is er geen aandacht voor Nederlands, gaat alles in het Engels?

Praten gaat sommigen al niet bijster goed af en schrijven is vaak op niveau kleuterschool.

Mogen bepaalde mensen door omdat ze worden vrijgesteld van Nederlands?

Dat kan toch haast niet anders?

Iedereen kan fouten maken maar een bepaalde basis moet je toch hebben. Zeker met een afgeronde HBO opleiding, al is het autotechniek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ik herken het wel wat je schrijft, maar taal goed schrijven lijkt steeds minder belangrijk te worden.

Maakte je vroeger een werkstuk voor school en maakte je dan een fout op een pagina, moest je alles overschrijven, hetzelfde telt voor een solicitatie brief.
Nu gooien ze alles door de spellingscontrole en printen het uit.

Door msn en sms is gewone taal ook niet nodig, je typt wat kreten in verkortte vorm en je wordt begrepen.

Dus er is te weinig oefening meer, de basis regels worden wel geleerd, maar te weinig meer gebruikt en dan vervallen velen in fouten. Ik denk dat het daardoor komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Mag ik je nu wijzen op de fouten in jouw antwoord? ;-)
Dit komt omdat op o.a. HBO-opleidingen er geen aandacht wordt besteed aan de Nederlandse taal. De studenten zullen het ook niet belangrijk genoeg vinden.

Ik stoor me hier ook enorm aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse taal veranderd vaak. Er worden regelmatig nieuwe woorden opgenomen (denk aan het word 'swaffelen') in het woordenboek of de grammatica wordt aangepast.

Daarnaast is het zo, dat Nederland een multicultureel land is. En dat daardoor ook veel buitenlandse woorden geïntegreerd worden in de onze. Vooral Engelse taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hoort bij een HBO opleiding dat je aspecten als taal beheerst. Het excuus dat onze taal verandert is geen excuus want ze beheersen het Nederlands uit 1984 niet eens.
Buitenlanders komen niet aan een fatsoenlijke baan omdat ze het Nederlands niet beheersen. Of er een achterbuurt accent op na houden. Kijk hier voor een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=7NspPJPfJ6I#t=03m39s
Ik persoonlijk ben van mening dat je nooit een HBO diploma zou mogen ontvangen indien je niet eens een foutloze brief kunt typen.
Ik denk ook dat dat vroeger niet mogelijk was. Toen waren de eisen veel hoger dan nu...om op zo'n school te komen.
Onbegrijpelijk ja....zeker. Je vraagt je af wat ze dan op school hebben geleerd qua nederlands...
De kleuters schrijven soms beter...
Triest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is niet bekend als een sociale land. Veel mensen groeien op in een hele geïsoleerde gezinnen. Omdat er zeer weinig contact is tussen men ontstaat dan ook een taalachterstand.
Daarnaast is het zo dat er weinig aandacht aan de Nederlandse taal als taal. Dit viel me op toen ik graag de Nederlandse taal wilde gaan studeren, en werd gelijk gestuurd naar een integratie cursus.
In Nederland mag je doorstomen naar een HBO opleiding zonder eisen van de Nederlandse Taal. Terwijl in sommige landen dat een MUST is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben docent aan een HBO-opleiding. Daar wordt heel veel aandacht aan taal besteed. Zowel spreken als schrijven. Een niemand krijgt een diploma als hij of zij dat niet goed kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nu HBO afgestudeerden in dienst hebben die er werkelijk niets van bakken en toch echt hun diploma hebben gekregen. Ik zit regelmatig stageverslagen na te kijken en te corrigeren. Gewoon omdat ik niet wil dat ze, terwijl ze hier rondlopen, in kleutertaal geschreven verslagen inleveren.
Het slechte Nederlands van hoger opgeleide mensen is te wijten aan een aantal factoren...
Slordigheid is vermoedelijk de belangrijkste...want er worden geen punten meer afgetrokken voor taalfouten, tenzij het toevallig Nederlands en dictee is....Vroeger gebeurde dat wel, dus lette je er beter op.... Bovendien moet alles snel snel snel.... dan maak je ook gauwer een foutje....

En men vindt het blijkbaar ook acceptabel, en zelfs wel grappig ( zie die reclame 'goede moggel').

Ik zou me dood schamen als ik geen brief zonder fouten kon schrijven...maar blijkbaar moet dat tegenwoordig kunnen...