Moet je bij je eigen mening je naam en datum zetten volgens APA richtlijnen?

Ik geef in mijn eindwerk een mening over een citaat van een auteur. Moet ik dan naar mijzelf verwijzen?

Toegevoegd op 21 april 2018 07:17: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je eigen mening is van jou en als het goed is staat op jouw eindwerk jouw naam op de voorkant van het werk. Hiermee weet de lezer dat jij de persoon bent die de tekst in het document heeft geschreven. Wanneer er tekst in staat welke niet door jou is geschreven gebruik je dan ook een bronvermelding. Gezien je in de lopende tekst waarschijnlijk zinnen gebruikt als 'naar mijn mening' of 'persoonlijk vind ik' is dit voldoende.

Of dat moet, is afhankelijk van de omstandigheden. In principe is het gewoon om geen bronverwijzing naar jezelf te maken. Sowieso is een mening niet afkomstig van een bron. Het werkstuk is duidelijk van jou en daarom kun je als auteur jouw mening over een citaat geven. Het moet wel duidelijk zijn dat het jouw mening is, dus je mag niet suggereren dat het een feit is. Er is een uitzondering op je eigen mening zonder bronverwijzing. We noemen dat zelfplagiaat. Daar is tegenwoordig veel gedoe over. Als jij ooit je ideeën en mening in een scriptie/werkstuk/boek hebben laten merken en dat officieel hebben uitgegeven en je gaat nu over hetzelfde onderwerp weer iets zeggen, dan kan het zijn dat je moet verwijzen naar je oude scriptie/werkstuk/boek, om te laten merken dat je deze mening aanhaalt van het eerder gepubliceerde. Hier zal op school echter niet moeilijk over gedaan worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100