Hoe werkt een bronvermelding nou precies in een tekst?

Mag je gewoon linkjes plakken onderaan een stuk tekst of moet dit onderaan een pagina? Heeft iemand een voorbeeld van doe dit officieel moet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door in de tekst een voetnoot op te nemen (een cijfer) en onderaan de pagina dat cijfer te herhalen en de bron erbij te zetten. Als je teksten maakt in MS Word dan kan je hiervoor de voetnoot optie gebruiken. De nummering en verwijzing gaan dan automatisch.

--------------------------------------
Voorbeeld 1

Volgens recente studie [1] blijkt dat .....

[1] Darwin, 1859, Origin of Species, uitgever, plaats van uitgifte etc...
----------------------------------------

In wetenschappelijke publicaties wordt aangeraden de auteur en het jaar te vermelden in plaats van een nummer. Helemaal achteraan de tekst neem je dan een lijst op met bronnen;

--------------------------------------
Voorbeeld 2

Volgens recente studie (Darwin, 1859) blijkt dat .....

BRONNELIJST
Darwin, 1859, Origin of Species, uitgever, plaats van uitgifte etc...

In onderstaande link staan nog wat practische tips.

Toegevoegd na 18 minuten:
De tweede manier werd door mijn professor, HH Boer) gepropageerd omdat je dan aan de korte verwijzing (naam en jaar) al veel meer kan zien dan alleen aan het nummer als voetnoot.

Daarnaast is het rustiger voor de tekst als achteraan de tekst (laatste pagina) een lijst met bronnen wordt opgenomen.

En vergeet niet om letterlijke citaten tussen haakjes te zetten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je uit veel teksten citeert, dan is de bronvermelding direct onderaan het lapje tekst wel zo overzichtelijk.

Anders kun je het in het vakje "bron" kwijt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had de indruk (maar kan het mis hebben) dat raamklaza het niet speciaal heeft over bronvermelding op GV.
Mijn oude studie had daar een heel uitgebreid document over, dat nog steeds openbaar te raadplegen is.

Twee van de dingen die eruit blijken:

- Bronnen vermelden moet. Dat lijkt een open deur, maar zelfs onder het universitair publiek zijn er mensen die daar moeite mee hebben.

- Er zijn verschillende conventies voor bronvermelding. Belangrijk is dat je volledig bent in de bronvermelding en je beperkt tot één conventie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het maken van bronvermeldingen zijn richtlijnen opgesteld.
Voor wetenschappelijke publicaties bestaan de APA-richtlijnen.

Bij het verwijzen naar bronnen in de lopende tekst is geen onderscheid in gedrukte of digitale bron. Er is wel een onderscheid tussen (1) in eigen woorden weergeven van een bron of (2) het letterlijk citeren van een bron. De bronvermeldingen in de lopende tekst zijn afkortingen, de volledige bronvermelding vind je in de literatuurlijst.

(1)
(Achternaam auteur, jaar van uitgave of publicatiejaar of update).

Voorbeeld:
Er wordt vaak gezegd dat er een grote kloof bestaat tussen onderwijspraktijk en onderzoek van onderwijs. Een recent onderzoek naar de oorzaken voor deze kloof maakt duidelijk dat de kwaliteit van onderwijsonderzoek nog veel te wensen overlaat. (Broekkamp & Van Hout-Wolters, 2006).

(2)
tekst tussen "" gevolgd door (Achternaam auteur, jaar van uitgave of publicatiejaar of update, paginanummer(s))

Voorbeeld:
"Op het eerste gezicht lijkt solliciteren een eenvoudige klus." (Bolte, 2006, p. 15)

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit voor je opleiding nodig hebt kun je dit het beste even navragen. Bij mij zat er tussen 2 hogescholen heel veel verschil in. De ene school was heel precies en het moest echt precies op hun manier. De andere school (in andere plaats, zelfde opleiding) had meer zoiets van.. doe maar wat je zelf makkelijk vind, als wij het maar snappen als we het lezen is het goed.
Dus pas op dat je je niet ontzettend druk gaat zitten maken terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Als het gaat om een bronvermelding in de tekst dan mocht je van mijn school niet de link in de tekst plakken. Dan was het bijvoorbeeld aan het eind van de tekst zo: (Goeievraag, 2010).
In de literatuurlijst komt dan wel de link. Een voorbeeld uit mijn document is:
___
De beschrijving van artikelen die elektronisch beschikbaar zijn – bijvoorbeeld via internet - gaat als volgt:

Auteur, Initialen (jaar). Titel of omschrijving. "[Elektronische versie]”."Verkregen op” (dag maand jaar) "via" [eventueel naam 'moeder'website] webadres (URL).

NB. Bij een vermelding van een elektronische bron in de literatuurlijst druk je de titel (of de omschrijving) schuin af. De gedeelten tussen aanhalingstekens (" ") moet je letterlijk overnemen.

Voorbeeld:
Postel, M. (2007, 2 juli). Projectbeschrijving internetbehandeling www.alcoholdebaas.nl: Een lage drempel naar minder drinken. [Elektronische versie]. Verkregen op 2 juli 2007, via http://www.alcoholdebaas.nl/assets/sitecontent/Projectbeschrijving%20internetbehandeling.pdf
___

Maar voor boeken, kranten, tijdschriften, videomateriaal, enzovoort gaat het weer anders.
Als je het document met alle voorbeelbeelden en overzicht graag wil hebben PM me dan maar even. Ik kan het je zo sturen als je dat wil.